امارات و ایران؛ قطر دنبال چیست؟

سفر هیئتی از گارد ساحلی امارات متحده عربی به ایران که به‌عنوان نشانه‌ای برای تغییر رفتار امارات قلمداد شد، بازتاب‌های رسانه‌ای گسترده‌ای داشت. اما بررسی این بازتاب‌های عمدتاً انتقادی، بیان‌گر یک موضوع است؛ رسانه‌های قطری و اشخاص همسو با این کشور، نقشی پررنگ در این برجسته‌سازی ایفا کرده‌اند.

امارات و ایران؛ قطر دنبال چیست؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻سفر هیئتی از گارد ساحلی امارات متحده عربی به ایران که به‌عنوان نشانه‌ای برای تغییر رفتار امارات قلمداد شد، بازتاب‌های رسانه‌ای گسترده‌ای داشت. اما بررسی این بازتاب‌های عمدتاً انتقادی، بیان‌گر یک موضوع است؛ رسانه‌های قطری و اشخاص همسو با این کشور، نقشی پررنگ در این برجسته‌سازی ایفا کرده‌اند. اما هدف قطر از کنش‌گری خاص چیست؟ برخی از اهداف محتمل در ادامه می‌آید؛

🔸تناقض‌نمایی: یکی از مهم‌ترین محورهای انتقادی رسانه‌ها و اشخاص همسو با قطر از تغییر نسبی رفتار امارات در قبال ایران، اثبات رسانه‌ای تناقض در سیاست خارجی ریاض است. از نظر آن‌ها، عربستان بر قطر سخت گرفت چرا که دوحه با تهران ارتباط داشت اما با وجود تغییر رفتار امارات در قبال ایران، بر ابوظبی سخت نگرفت و این یک تناقض است. این انتقادات باعث شد تا عبدالرحمن الراشد، یکی از مشهورترین و رسمی‌ترین اشخاص رسانه‌ای عربستان در مقام پاسخ برآید و بگوید که همه‌ی مشکل ریاض با دوحه، بر سر ایران نبوده است.

🔸هزینه‌سازی: به سود قطر نیست که روابط عربستان و امارات با ایران بهبود یابد. قطر موفق شده است با هوشمندی و بهره‌گیری از ابزارهای مالی، سیاسی و رسانه‌ای، در مقابل فشارهای عربستان مقاومت کند. اکنون که دوحه در شرایط جدید تثبیت شده است، بیشتر از هر زمان دیگری به رقابت‌ محورهای سه‌گانه‌ی عربستان و امارات/ ایران و متحدانش/ قطر و ترکیه می‌اندیشد. در چنین چارچوبی، کاهش تنش میان دو محور نخست، چندان به سود محور سوم نخواهد بود. لذا قطر سعی دارد با برجسته‌سازی‌ تغییر نسبی رفتار امارات در مقابل ایران، هم هزینه‌های این تغییر را برای امارات افزایش دهد و هم مانع از تغییر در رفتار عربستان شود.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه