توهم اتحاد اعراب علیه ایران

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که واشنگتن در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ موفق شده کشورهای عربی را علیه ایران متحد کند. مشخصاً آمریکا با خروج از برجام، تلاشی محسوس برای انسجام‌بخشی به صف اعراب علیه ایران را در دستورکار قرار داد.

🔹توهم اتحاد اعراب علیه ایران

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که واشنگتن در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ موفق شده کشورهای عربی را علیه ایران متحد کند. مشخصاً آمریکا با خروج از برجام، تلاشی محسوس برای انسجام‌بخشی به صف اعراب علیه ایران را در دستورکار قرار داد. بر اساس نتیجه‌ی نامطلوبی که آمریکا از این تلاش‌ها گرفت، می‌توان گفت این اظهار نظر پنس، تبلیغاتی است و حتی خریداری در میان خود اعراب هم ندارد. برخی از نمونه‌های تضعیف‌‌کننده‌ی این ادعای پنس در ادامه می‌آید؛

🔸قطر را باید یکی از بازیگران عرب دانست که در صف مقابل ایران به رهبری عربستان قرار ندارد. علاوه بر این، نبرد سیاسی و رسانه‌ای قابل توجهی نیز میان دوحه و ریاض در جریان است که یکی از مهم‌ترین محورهایش، موضع نسبت به ایران می‌باشد.

🔸امارات متحده عربی به‌عنوان یکی از همراه‌ترین بازیگران عرب با عربستان در مواجهه با ایران، اخیراً تغییراتی را در رفتار خود در قبال تهران رقم زده است. عقب‌نشینی از یمن از یک‌سو و اعزام هیئت‌های متعدد به تهران از سوی دیگر به همراه کاهش محدودیت‌های مالی و ارزی برای ایران، باعث شده تا اتحاد ابوظبی-ریاض، خطر گذشته را برای ایران نداشته باشد.

🔸عراق هم‌چنان با سیاست‌های ضد ایرانی واشنگتن همراه نیست. بغداد زیر فشارهای شدیدی قرار دارد تا رفتارش را نسبت به ایران تغییر دهد اما به دلیل برخی ملاحظات و نیازهای ساختاری، اگرچه نرمش‌هایی انجام داده اما هم‌چنان همراه تهران است.

🔸در یک جمع‌بندی کلی و بر اساس شواهد موجود از مواضع علنی وزیر خارجه لبنان، این کشور هم‌چنان با ایران همراه‌تر است تا عربستان و آمریکا.

🔸مثال‌های دیگری نیز می‌توان طرح کرد که بیان‌گر شکست واشنگتن در انسجام‌بخشی به اعراب برای مقابله با ایران است. از قضا، به نظر می‌رسد میزان همراهی با ایران از سوی برخی دولت‌های عرب، بیشتر نیز خواهد شد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه