شمال سوریه و مشی تاریخی ترکیه

یکی از مواردی که در سیاست خارجی ترکیه محل تأمل بسیار است، در اختیار گرفتن سرزمین برخی کشورها جهت تأمین منافع خود می‌باشد. واقعیت این است که این رویکرد، در سال‌های سیادت حزب عدالت و توسعه شکل نگرفته بلکه این حزب را باید ادامه‌دهنده‌ی مسیر حاکمان پیشین ترکیه دانست.

شمال سوریه و مشی تاریخی ترکیه

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻یکی از مواردی که در سیاست خارجی ترکیه محل تأمل بسیار است، در اختیار گرفتن سرزمین برخی کشورها جهت تأمین منافع خود می‌باشد. واقعیت این است که این رویکرد، در سال‌های سیادت حزب عدالت و توسعه شکل نگرفته بلکه این حزب را باید ادامه‌دهنده‌ی مسیر حاکمان پیشین ترکیه دانست. در ادامه، گوشه‌ای از عملکرد ترکیه در این چارچوب می‌آید؛

🔸اردوغان رئیس جمهور ترکیه، به‌‌تازگی گفته است وارد عفرین و الباب شدیم و حالا وارد شرق فرات می‌شویم! از جمله نشانه‌های فراحزبی بودن این تصمیم این است که «دولت باغچلی» که یکی از مخالفان سیاسی اردوغان است، ضمن حمایت از هرگونه عملیات نظامی ارتش ترکیه، از ضرورت به‌ آتش کشیدن شرق فرات سخن گفته است!

🔸حضور نظامی، امنیتی و اطلاعاتی ترکیه در شمال عراق از دهه‌ی نود میلادی شروع شده و هم‌چنان نیز ادامه دارد. آنکارا این حضور و عملیات‌های پی‌درپی در خاک عراق را در مسیر مبارزه با پ.ک.ک معرفی می‌کند. علاوه بر این، در حالی که ارتش عراق مشغول مبارزه با داعش بود، ارتش ترکیه در بعشیقه در نزدیکی موصل، اقدام به تاسیس پایگاه نظامی کرد. جالب آن‌‌که دولت عراق از ترکیه، شکایت به شورای امنیت سازمان ملل برد اما آنکارا با اصرار می‌گفت به درخواست بغداد وارد عراق شده است!

🔸قبرس را اما باید قدیمی‌ترین پرونده‌ی حضور نظامی ترکیه در کشورهای مجاور دانست. زمانی که قبرس در سال 1960 استقلال خود را کسب کرد، ترکیه به‌‌همراه یونان و بریتانیا، مسئولیت تضمین حق حاکمیت دولت قبرس را برعهده گرفتند اما تحولاتی منجر به این شد تا ارتش ترکیه در سال 1974 وارد شمال قبرس شود. و این حضور هم‌چنان ادامه دارد. اگرچه جز ترکیه، کشوری بخش ترک‌نشین قبرس را به‌رسمیت نشناخته اما ترکیه طی این دهه‌های حضور در آن‌جا، موفق‌ شده تا اراده‌ی خود را محقق سازد.

✔️ با توجه به این رویکرد خاص ترکیه، باید هرگونه حضور این کشور در منطقه‌ی حائل در نوار شمالی سوریه را بلندمدت تحلیل کرد. تاریخ گویای آن است که ترکیه کشوری نیست که وارد جایی شود و به راحتی از آ‌ن‌جا خارج شود.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه