سردرگمی کردها در پازل شرق فرات

«الکساندر لاورنتیف»، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه، شنبه گذشته و یک‌روز پس از پایان سیزدهمین نشست گفت‌وگوهای صلح سوریه در «نورسلطان»، در گفت‌وگویی با روزنامه روسی «کامرسانت»، به بیان نکات مختلفی درباره ابعاد منازعه سوریه پرداخت.

سردرگمی کردها در پازل شرق فرات

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻«الکساندر لاورنتیف»، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه، شنبه گذشته و یک‌روز پس از پایان سیزدهمین نشست گفت‌وگوهای صلح سوریه در «نورسلطان»، در گفت‌وگویی با روزنامه روسی «کامرسانت»، به بیان نکات مختلفی درباره ابعاد منازعه سوریه پرداخت.

🔸بخشی از این گفت‌وگو به تحولات شرق فرات اختصاص داشت. لاورنتیف با تأکید بر لزوم بسط حاکمیت دولت سوریه به نواحی شرق فرات، بیان کرد که کردها راهی جز گفت‌وگو با دمشق ندارند. وی درباره ایجاد منطقه امن مورد درخواست ترکیه نیز گفت: «ممکن است منطقه‌ای امن ایجاد شود، اما فقط با حضور نیروهای حکومت سوریه، نه نیروهای ترکی.»

🔸رئیس هیئت مذاکره‌کننده روسیه در نشست آستانه در پایان این گفت‌وگو به این موضوع نیز اشاره کرد که فرانسه هم با استقرار نظامیان ترکیه در منطقه حائل در شرق فرات، مخالف است و در صورت پافشاری بر طرح آنکارا، پاریس در نشست چهارجانبه روسیه، ترکیه، فرانسه و آلمان در سپتامبر آینده شرکت نخواهد کرد. لاورنتیف تلویحاً از اعدم استقلال کردها از آمریکا در تصمیم‌گیری نیز انتقاد کرد.

🔸این اظهارات نشان می‌دهد روس‌ها حداقل در برهه فعلی و برخلاف برخی مواضع پیشین، با «فدرالیسم» در شرق فرات و همچنین ایجاد «منطقه حائل» با مختصات مورد درخواست ترکیه در منطقه جزیره مخالف‌اند و این حرکت یعنی در مسیری خلاف خواست کردها و آنکارا.

🔸علاوه بر این فرانسه نیز هم‌اکنون چند پایگاه‌ نظامی در مناطق شرقی فرات دارد که حداقل 2 مورد از آن‌ها -در نواحی شمال رقه و شرق کوبانی- در منطقه حائل مورد درخواست ترکیه قرار می‌گیرد. پاریس همچنین ماه گذشته و پس از درخواست ترامپ، با افزایش 10 تا 15 درصدی نیروهایش در سوریه موافقت کرد.

🔸بنابراین مجموعه تحولات و پویش‌های سیاسی-نظامی شرق فرات، نشان می‌دهد تقریباً به تعداد بازیگران اثرگذار، مطلوبیت‌های متفاوتی برای آینده این منطقه وجود دارد. اینکه خواست کردها در کجای این پازل قرار می‌گیرد، باید به انتظار آینده نشست. وضعیت حال، چیزی جز سردرگمی کردها میان کنشگری بازیگران مختلف نیست.

پیوند گفت‌وگوی لاورنتیف با کامرسانت

(http://yon.ir/jRHQC)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه