تیراندازی‌های مرگبار و ملی‌گرایی سفید در آمریکا

در روزهای اخیر تیراندازی‌های متوالی در نقاط مختلف آمریکا توسط افراد متمایل به مهاجر‌ستیزی و برتری نژادی سفیدپوستان، انتقادات از دونالد ترامپ را به دلیل سیاست‌هایش علیه مهاجران و اظهارات نژادی تحریک آمیزش، به شدت افزایش داده‌است. این انتقادات نه فقط از جانب دموکرات‌ها بلکه از طرف برخی جمهوری‌خواهان نیز متوجه ترامپ شده‌است.

تیراندازی‌های مرگبار و ملی‌گرایی سفید در آمریکا

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻 در روزهای اخیر تیراندازی‌های متوالی در نقاط مختلف آمریکا توسط افراد متمایل به مهاجر‌ستیزی و برتری نژادی سفیدپوستان، انتقادات از دونالد ترامپ را به دلیل سیاست‌هایش علیه مهاجران و اظهارات نژادی تحریک آمیزش، به شدت افزایش داده‌است. این انتقادات نه فقط از جانب دموکرات‌ها بلکه از طرف برخی جمهوری‌خواهان نیز متوجه ترامپ شده‌است. دراین‌باره می‌توان به نکات زیر اشاره‌کرد:

1️⃣ شکاف‌های نژادی در آمریکا سابقه‌ای به قدمت تاریخ این کشور داشته‌اند و حتی بعد از جنبش‌های دهۀ 60 میلادی و تصویب قوانین اصلاحی متعاقب آن، این نوع شکاف‌ها در بطن جامعۀ آمریکا باقی‌مانده است. رسیدن ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا همراه با لفاظی‌هایش علیه مهاجران، انرژی جدیدی در این شکاف‌ها ایجاد کرده‌است.

2️⃣ بسیاری از تیراندازی‌ها در ایالت‌های جنوبی آمریکا رخ داده‌است. در این ایالت‌ها از دو جهت پتانسیل رشد جریان‌های مهاجرستیز بیشتر است. نخست آنکه از لحاظ تاریخی با وجود شکست جنوبی‌ها از شمالی‌ها در جریان جنگ داخلی آمریکا و لغو برده‌داری در این کشور، جریانات نژادپرست در این ایالات کم‌و‌بیش و مخفیانه فعال بوده‌اند. دوم، این ایالات به دلیل مجاورت با کشورهای جنوبیِ مهاجرفرست مثل کوبا و مکزیک، بیشتر با مسئلۀ مهاجران درگیر بوده‌اند و برای مثال این ایالت‌ها بیشترین میزان رشد جمعیت اسپانیولی‌زبان را دارا هستند.

3️⃣ ترکیب جمعیتی در بسیاری از ایالت‌ها به خصوص ایالت‌های جنوبی در حال تغییر است. جمعیت اسپانیایی‌تبارها به 60 میلیون‌نفر رسیده‌است و حدود نیمی از رشد جمعیت آمریکا متعلق به این بخش از جامعۀ آمریکا است. طبق بررسی‌ها، سفیدپوستان در آمریکا، تا سال 2045، به اقلیت تبدیل خواهند شد. این روندها را باید در رشد افراط‌گرایی میان بخشی از سفیدپوستان مورد توجه قرارداد.

4️⃣ تصریح متمم دوم قانون‌اساسی آمریکا مبنی بر «حق مردم برای حمل و نگهداری اسلحه» و حمایت اقشار قابل‌توجهی از آمریکایی‌ها از این حق را هم باید در جریان این تیراندازی‌ها درنظرگرفت. دونالد ترامپ و حزب جمهوری‌خواه از دو جهت از این قانون حمایت می‌کنند. دلیل اول می‌تواند وجود لابی‌های قدرتمند شرکت‌های ساخت اسلحه در واشنگتن و نزدیکی‌ این جریانات با اعضای حزب جمهوری‌خواه و محافظه‌کاران باشد. نیاز ترامپ و جمهوری‌خواهان به آرای آمریکایی‌های حامی متمم دوم قانون اساسی و طرفدار حمل اسلحه را نیز می‌توان علت دیگر این حمایت دانست.

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه