استقرار پیشمرگه در مناطق مورد مناقشه و خاطره تلخ همه‌پرسی

یکی از فرماندهان نیروی پیشمرگ اقلیم کردستان عراق، به‌تازگی از تلاش‌های این نیرو برای گفتگو با مقامات نظامی و امنیتی عراق جهت دستیابی به تفاهمی برای حضور در مناطق مورد مناقشه با بغداد سخن گفته است. البته وی اذعان داشته که این تلاش‌های تا کنون به جایی نرسیده است.

استقرار پیشمرگه در مناطق مورد مناقشه و خاطره تلخ همه‌پرسی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻یکی از فرماندهان نیروی پیشمرگ اقلیم کردستان عراق، به‌تازگی از تلاش‌های این نیرو برای گفتگو با مقامات نظامی و امنیتی عراق جهت دستیابی به تفاهمی برای حضور در مناطق مورد مناقشه با بغداد سخن گفته است. البته وی اذعان داشته که این تلاش‌های تا کنون به جایی نرسیده است. در این خصوص، نکاتی قابل ارائه است؛

🔸شکی نیست که کردهای عراق یکی از مهم‌ترین بازیگرانی هستند که از وحشی‌گری‌های داعش، آسیب‌‌های جدی دیده‌اند. وقایع تلخی که در سنجار اتفاق افتاد، در این خصوص قابل ذکر است.

🔸واقعیت این است که نیروهای پیشمرگه در مقابل داعش، درمانده شده بودند. اگر نبود حمایت‌های خارجی (که ایران نخستین حمایت را انجام داد) و حمایت‌های بغداد (که حتی در حین حمایت هم مورد حملات کلامی بارزانی قرار می‌گرفت)، وضعیت کردها به‌مرابت بدتر از آن چیزی می‌شد که رخ داد. خیانت و فرار گسترده‌ی پیشمرگه در مقابل داعش در سنجار که با واکنش تند بارزانی هم روبرو شد، یکی از نقاط تلخ رویارویی پیشمرگه با داعش است.

🔸با وجود آسیب‌ها، هجوم داعش برای قدرت‌طلبی مقامات کرد عراق، چندان هم گران تمام نشد. آن‌ها ناامنی ناشی از عملیات‌های داعش را دستمایه‌ی استقرار نیرو در مناطق مورد مناقشه با بغداد قرار دادند. حضور پررنگ پیشمرگه در کرکوک و در اختیار گرفتن منابع نفتی آن، در چنین فضایی صورت گرفت.

🔸با احتمال بالایی می‌توان گفت اگر پیشمرگه در کرکوک مستقر نشده و منابع نفتی را در اختیار نگرفته بود، بارزانی به سوی برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق گام برنمی‌داشت. تکرار مکرر این جمله که عراق به گذشته بازنمی‌گردد از سوی بارزانی‌ها، بیان‌گر این بود که آن‌ها کرکوک را جزئی از اقلیم می‌‌پنداشتند.

🔸بغداد اما در نهایت با بازپس‌گیری کرکوک و عقب‌راندن پیشمرگه به مرزهای پیشین، عملا طرح همه‌پرسی را بی‌اثر کرد. اقلیم مستقلِ بدون کرکوک برای کردها ارزشی ندارد.

✔️تاکید مجدد کردها برای استقرار پیشمرگه در مناطق مورد مناقشه، با هر بهانه‌ای که باشد، ماجرای همه‌پرسی را برای بغداد تداعی می‌کند و لذا بعید است دولتمردان عراقی تن به چنین خواسته‌ای دهند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه