خروج رسمی آمریکا از توافق موشک های میانبرد هسته‌ای با روسیه؛ دلایل و پیامدها

وزارت خارجۀ آمریکا روز جمعه اعلام کرد این کشور به طور رسمی از پیمان منع موشک‌های میانبرد هسته‌ای با روسیه خارج خواهد. این پیمان در سال 1987 توسط رونالد ریگان رئیس‌جمهور آمریکا و میخاییل گورباچف رهبر اتحاد جماهیر شوروی امضا شد. طبق این پیمان دو کشور از نگه‌داری، آزمایش و استقرار موشک‌های بالستیک و کروز زمین-پرتاب با برد 500 تا 5500 کیلومتر منع می‌شوند.

خروج رسمی آمریکا از توافق موشک های میانبرد هسته‌ای با روسیه؛ دلایل و پیامدها

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻 وزارت خارجۀ آمریکا روز جمعه اعلام کرد این کشور به طور رسمی از پیمان منع موشک‌های میانبرد هسته‌ای با روسیه خارج خواهد. این پیمان در سال 1987 توسط رونالد ریگان رئیس‌جمهور آمریکا و میخاییل گورباچف رهبر اتحاد جماهیر شوروی امضا شد. طبق این پیمان دو کشور از نگه‌داری، آزمایش و استقرار موشک‌های بالستیک و کروز زمین-پرتاب با برد 500 تا 5500 کیلومتر منع می‌شوند. آمریکا علت خروج خود از پیمان را نقض آن توسط روسیه عنوان کرده است اما به نظر می‌رسد دلایل دیگری برای این اقدام وجود دارد. در مورد خروج آمریکا از این پیمان نکاتی قابل ذکر است:

🔸 یکی از دلایل این خروج، عدم حضور چین در این پیمان است. بنا به ادعای هری هریس سفیر آمریکا در کرۀ جنوبی 95 درصد موشک‌های ارتش چین جزء سیستم‌های میانبرد محسوب می‌شوند. در صورت درست‌بودن این ادعا موافقت چین با حضور در این پیمان چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. بنابراین آمریکا برای جبران عقب‌ماندگی خود از چین، مایل به گسترش سرمایه‌گذاری در حوزۀ موشک‌های میانبرد است. با توجه به اینکه موشک‌های منع‌شده در این پیمان، زمین-پرتاب هستند آمریکا با خروج خود، احتمالاً می‌تواند این نوع موشک‌ها را در کشورهای متحد خود در منطقه، مانند ژاپن، کره‌جنوبی و استرالیا مستقر کرده و از این جهت تهدیدی جدید علیه چین ایجاد کند.

🔸 از طرف دیگر آمریکا به دنبال برتری نظامی خود بر چین در منطقۀ غرب اقیانوس آرام و دریای چین جنوبی است. دریای چین جنوبی از لحاظ اقتصادی و همچنین از جهت نظارت بیشتر بر چین، برای آمریکا اهمیت بسیاری دارد. کشورهای اطراف دریای چین جنوبی نیز به دلیل تحرکات چین در این منطقه از حضور نیروی قدرتمند خارجی مثل آمریکا در این منطقه و ایجاد موازنه با چین چندان ناراضی نخواهندبود.

🔸 استقرار موشک‌های زمین-پرتاب در نزدیکی چین برای آمریکا بسیار ارزانتر از حمل دریایی و هوایی این موشک‌ها خواهدبود. بنابراین به نظر می‌رسد دلایل اقتصادی نیز پشت تصمیم آمریکا وجود دارد.

🔸 یکی از اهداف آمریکا از امضای این توافق با شوروی، جلوگیری از استقرار این موشک‌ها در مرز شوروی و اروپا و ارتقای سطح امنیت متحدان خود در ناتو بود. با نابودی این پیمان و سرمایه‌گذاری دوبارۀ روسیه در حوزه‌های موشک‌های میانبرد، زمینه برای استقرار موشک‌های میانبرد آمریکا در خاک اروپا نیز فراهم خواهدشد.

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه