منطقه در یک نگاه (16 مرداد 98)

منطقه در یک نگاه (16 مرداد 98)

#منطقه_در_یک_نگاه |16 مرداد 98

1️⃣ وبگاه خبری الجزیره از نقشه امارات برای تسلط مجدد بر «عدن» پس از انتشار اخبار حاکی از عقب‌نشینی نیروهایش از این شهر جنوبی یمن خبر داد. براین اساس «هانی بن بریک»، یکی از رهبران شورای انتقالی جنوب و از نزدیکان به محمد بن زاید، ولی‌عهد امارات برای ایجاد هرج و مرج در عدن نقشه کشیده است.

2️⃣ ارتش سوریه امروز موفق شد شهرک راهبردی «الزکاه» را که یکی از اضلاع منطقه موسوم به مثلث مرگ در شمال حماه است، آزاد کند. یک منبع میدانی از داخل الزکاه گزارش داده که تسلط ارتش سوریه بر شهرک «الاربعین» نیز، زمینه را برای آزادی شهرک‌های ریف شمالی حماه فراهم کرده است.

3️⃣ «بنیامین نتانیاهو» در اقدام غیرمعمول، یک یادداشت در روزنامه دوست یهودی آمریکایی خود، «شلدون ادلسون» منتشر و در آن تصریح کرد که بعد از انتخابات، دولتی راستگرا تشکیل می‌دهد نه دولت وحدت ملی. خبر دیگر از سرزمین‌های اشغالی اینکه وزارت جنگ رژیم صهیونیستی، مجوز ساخت ۲۳۰۰ واحد مسکونی تازه در «یهودا» و «سامریه» را صادر کرد.

4️⃣ وزیر دفاع ترکیه با اشاره به دیدار مقام‌های آنکارا و واشنگتن اعلام کرد که مذاکرات «سازنده‌ای» بین دو طرف درباره ایجاد منطقه امن در سوریه انجام شده است. از شرق سوریه همچنین خبر می‌رسد در پی انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در شهرک «القحطانیه» در شمال شرق الحسکه، هفت نفر جان خود را از دست دادند.

5️⃣ هیأت نظامی قطر که به اردن سفر کرده است با مقامات نظامی این کشور دیدار کرد. اردن اخیرا در اقدامی که ناظران آن را فاصله گرفتن تدریجی از عربستان سعودی ارزیابی می‌کنند، روابط خود با قطر را بهبود بخشیده است.

6️⃣ دو روز بعد از اعلام تصمیم دولت هند برای لغو خودمختاری جامو و کشمیر و اعمال مقررات حکومت نظامی، خبرها حاکی است که طی درگیری‌ها در این ایالت، حداقل یک نفر کشته و ۶ تن زخمی شده‌اند. مولانا فضل‌الرحمن رهبر حزب جمعیت علمای اسلام و از سران اپوزیسیون پاکستان در کنفرانس خبری در اسلام‌آباد گفت: تصمیم دولت هند درباره لغو خودمختاری کشمیر، نتیجه معامله بین «عمران ‌خان» نخست‌وزیر پاکستان و ترامپ رئیس‌جمهور آمریکاست.

7️⃣ شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای، حمله تروریستی در قاهره را که به کشته شدن ۲۰ نفر و زخمی شدن ۴۷ نفر دیگر منجر شد، محکوم کرد. دوشنبه گذشته بر اثر تصادف یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی کلینیک بیماران سرطانی شهر قاهره با خودروهای دیگر، ۲۰ نفر کشته و ۴۷ تن دیگر زخمی شدند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه