بازی دو‌گانه‌ی قطر با چین و مسلمانانش

مسأله‌ی مسلمانان سین‌کیانگ چین، طی هفته‌های اخیر دوباره محل بحث بازیگران مختلف شده است. برخی شواهد نشان می‌دهد که دولت چین، برخی از این مسلمانان را در اردوگاه‌هایی با وضعیتی وخیم نگهداری می‌‌کند. در این میان اما آن‌چه مورد توجه است، بازیگری قطر است.

بازی دو‌گانه‌ی قطر با چین و مسلمانانش

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻مسأله‌ی مسلمانان سین‌کیانگ چین، طی هفته‌های اخیر دوباره محل بحث بازیگران مختلف شده است. برخی شواهد نشان می‌دهد که دولت چین، برخی از این مسلمانان را در اردوگاه‌هایی با وضعیتی وخیم نگهداری می‌‌کند. در این میان اما آن‌چه مورد توجه است، بازیگری قطر است. در ادامه نکاتی در این خصوص می‌آید؛

🔸 چندی قبل، شماری از کشورهای جهان از جمله قطر، با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل متحد، از سیاست‌های چین علیه مسلمان اویغور در منطقه سین کیانگ این کشور حمایت کردند. آن‌ها اقدامات چین را در راستای مبارزه با تروریسم و نابودی افراط‌گرایی دانستند.

🔸 قطر در حالی نامه‌ی مذکور را امضاء زد که شبکه‌ی الجزیره که وابسته به آن است، رویکردی انتقادی به اقدامات چین در قبال مسلمانان سین کیانگ اتخاذ کرده است.

🔸 با وجود آن امضای تأییدی و آن رویکرد رسانه‌ای انتقادی، قطر طی روزهای اخیر اقدام دیگری انجام داده که نشان‌دهنده‌ی حمایت از مسلمانان چین است؛ ابلیکیم (عبدالحکیم) از مسلمانان اویغور که تحت تعقیب نهادهای امنیتی چین بود، در بوسنی دستگیر شده و از طریق پروازی با خطوط هوایی قطر به چین فرستاده شد. این پرواز در دوحه توقف داشت. در نهایت قطر با وساطت توانست پناهندگی سیاسی آمریکا را برای ابلیکیم اخذ کند و او را از چنگ چین برهاند. جالب این‌که رسانه‌های رسمی قطر، این خبر را پوشش ندادند!

✔️ قطر از یک‌سو به سیاست‌های رسمی‌اش در قبال چین می‌اندیشد و از سوی دیگر نمی‌خواهد نسبت به خواسته‌های جریان‌های اسلام‌گرا بی‌تفاوت باشد تا قدرت نرمش که به‌واسطه چنین رفتارهایی در بستر رسانه شکل گرفته، خدشه‌دار شود. لذا بازی دوگانه‌ای را در قبال چین در خصوص مسلمانان سین کیانگ در دستور کار قرار داده است.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه