یمن؛ جنگ‌ها چه زمانی پایان می‌یابند؟

جنگ‌ها با همه‌ی فجایعی که در آن‌ها رخ می‌دهد، به سهولت قابل حذف از معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی نیستند. علاوه بر این، پایان‌دادن به جنگ‌ها نیز معمولاً امری دشوار است؛ حتی دشوارتر از شروع جنگ. جنگ یمن در همین چارچوب قرار دارد

یمن؛ جنگ‌ها چه زمانی پایان می‌یابند؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻جنگ‌ها با همه‌ی فجایعی که در آن‌ها رخ می‌دهد، به سهولت قابل حذف از معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی نیستند. علاوه بر این، پایان‌دادن به جنگ‌ها نیز معمولاً امری دشوار است؛ حتی دشوارتر از شروع جنگ. جنگ یمن در همین چارچوب قرار دارد؛

🔸تجربه‌ی‌ جنگ‌های متعدد در طول تاریخ، نشان می‌دهد که توافق طرفین برای پایان جنگ (از سر رضایت یا ناچاری)، معمولاً در شرایطی رخ می‌دهد که موازنه‌ی قدرت به سود یکی تغییر اساسی پیدا می‌کند. جنگ جهانی اول و دوم، جنگ ویتنام و جنگ تحمیلی عراق به ایران، مثال‌های بارزی در این چارچوب هستند. میانجی‌گری بازیگران دیگر برای پایان جنگ هم عمدتاً در چنین زمان و شرایطی اثرگذار خواهد بود.

🔸جنگ یمن نیز پایان پیدا نمی‌کند مگر این‌که موازنه قدرت به سود یکی از بازیگران تغییر کند. اکنون نشانه‌هایی در سطح منطقه‌ای و سطح داخلی یمن وجود دارد که از تغییر موازنه قدرت به سود انصارالله خبر می‌دهد.

✔️ اگر این گزاره‌ها درست باشد که موازنه قدرت به سود انصارالله تغییر پیدا کرده و عربستان، یمن را باتلاقی برای خود می‌‌پندارد، به نظر می‌رسد با تثبیت موازنه قدرت به سود انصارالله و البته آشکار شدن نشانه‌های تغییر رفتار ریاض، باید دولت یا نهادی برای پایان جنگ، تلاشی جدی و هوشمندانه را آغاز کند. طبیعی است که طرفین جنگ، باید بسته به این‌که چه نسبتی با موازنه قدرت جدید دارند، به اهداف و منافع‌شان از پایان جنگ دست یابند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه