بی‌تفاوتی اروپا نسبت به خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد

اندیشکدۀ شورای روابط خارجی اروپایی به بررسی واکنش‌ کشورهای اروپایی نسبت به خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد پرداخته و می‌نویسد خروج آمریکا از این پیمان واکنش چندانی در میان کشورهای اروپایی ایجادنکرد.

بی‌تفاوتی اروپا نسبت به خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

❇️ اندیشکدۀ شورای روابط خارجی اروپایی به بررسی واکنش‌ کشورهای اروپایی نسبت به خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد پرداخته و می‌نویسد خروج آمریکا از این پیمان واکنش چندانی در میان کشورهای اروپایی ایجادنکرد. در واقع در اروپا نوعی بی‌تفاوتی نسبت به این اقدام ملاحظه می‌شود. دبیرکل ناتو نیز اعلام کرد که پاسخ این سازمان حساب‌شده و مسئولانه خواهدبود.

❇️ در ادامه این مقاله عنوان می‌شود یکی از دلایل عدم واکنش اروپا به نابودی این پیمان این است که اروپا روسیۀ امروز را تهدیدی مانند شوروی دهۀ 70 و 80 میلادی نمی‌داند. جنگ سرد متعلق به تاریخ است اما کشورهای همسایۀ روسیه نسبت به اقدامات نظامی روسیه و نیاتش آسودگی خاطر ندارند. تعدادی از دولت‌های اروپایی نسبت به سیاست ارعاب روسیه در مواجهه با همسایه‌های غربی خود ناآگاه هستند.

❇️ مقاله این نکته را مطرح می‌کند که دستکم از لحاظ تئوری به نظر می‌رسد رهبران اروپایی نسبت به تضمین هسته‌ای آمریکا احساس اطمینان می‌کنند. علاوه بر این احساس اطمینان دلیل دیگرِ عدم واکنش اروپا، از این فکر دیرینه نشأت می‌گیرد که مسائل هسته‌ای دیگر اهمیت چندانی نخواهند داشت.

❇️مقاله در پایان اشاره می‌کند که اروپایی‌ها باید سرهای خود را از زیر پتو بیرون‌ بیاورند و به این مسئله فکر کنند که چگونه می‌توان یک «بازدارندگی اروپایی» ایجاد کرد. این موضوع وابسته به آن است که ظرفیت بازدارندگی هسته‌ای فرانسه و بریتانیا را برای پوشش دوستان ومتحدان اروپایی گسترش داد. رسیدن به این هدف آسان نخواهدبود اما بدون آن، صحبت از «استقلال استراتژیک» اروپایی یا اعمال سطحی واقعی از حاکمیت استراتژیک در قرن بیست‌و‌یکم، بی‌معنی خواهدبود.

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه