«کریدور صلح» و مسئله پناهندگان سوری

وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای با اشاره به توافق واشنگتن و آنکارا درباره تأسیس منطقه حائل در شمال سوریه، اعلام کرد: هیئت‌‌های آمریکایی و ترک به منظور ایجاد «کریدور صلح» در شمال سوریه و بازگشت پناهندگان سوری به این کشور توافق کرده‌اند.

«کریدور صلح» و مسئله پناهندگان سوری

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای با اشاره به توافق واشنگتن و آنکارا درباره تأسیس منطقه حائل در شمال سوریه، اعلام کرد: هیئت‌‌های آمریکایی و ترک به منظور ایجاد «کریدور صلح» در شمال سوریه و بازگشت پناهندگان سوری به این کشور توافق کرده‌اند. اگرچه هنوز جزئیات دقیقی از این توافق منتشر نشده است، اما شاید مهم‌ترین پرسش این باشد که کریدور صلح در چه محدوده‌ای و با چه کارکردی تأسیس خواهد شد؟

🔸درباره کریدور صلح، حداقل دو برداشت می‌تواند وجود داشته باشد؛ نخست گذرگاهی برای ورود پناهندگان و اسکان در خارج از منطقه حائل و ازجمله هر نقطه‌ای در شرق فرات و دوم گذرگاهی برای ورود پناهندگان و مدیریت اسکان آن‌ها در مناطق شمالی سوریه به ویژه درون منطقه حائل.

🔸براساس برخی شواهد، ترکیه در گام نخست به دنبال ایجاد منطقه حائل در فاصله شهرهای کوبانی تا تل‌ابیض (مجاور شهرهای سوروچ تا آکچاکاله در ترکیه) است. این دو شهر حدود 68 کیلومتر فاصله دارند و ترکیه با حضور نظامی در این منطقه، بخش‌های غربی کوبانی تا جرابلس را از سایر مناطق کردی در شرق کوبانی جدا می‌کند.

🔸با فرض صحت این شواهد و اگر برداشت دوم مبنای اجرای توافق اخیر آنکارا-واشنگتن باشد، یکی از مهم‌ترین دلایل پافشاری ترکیه بر اجرای منطقه حائل در این محدوده، موضوع پناهندگان است که در بیانیه وزارت دفاع این کشور نیز به بازگشت آن‌ها اشاره شده است. بر اساس نقشه پراکندگی پناهنگان سوری در ترکیه (نقشه زیر)، بیشترین تعداد پناهندگان مناطق جنوبی این کشور در فاصله شهرهای سوروچ تا آکچاکاله قرار دارند که بالغ بر 400 هزار نفر برآورد شده و احتمالاً آنکارا در گام نخست بر ایجاد کریدور صلح در همین محدوده تأکید خواهد کرد.

🔸ترکیه در صورت برداشتن این گام و تصرف کوبانی تا تل‌ابیض، در مراحل بعد احتمالاً به دنبال بسط طولی این مسیر در غرب به سمت فرات و در شرق به سمت رأس‌العین خواهد بود. بنابراین بعید است که اردوغان، گام نخست را کافی بداند و احتمالاً ایجاد کریدور صلح و استقرار پناهندگان را حداقل تا پایان مرزهای استان شانلی اورفا دنبال خواهد کرد. هرچند تمایل دارد در بلندمدت تا عین‌دیوار در شمال شرق سوریه پیش رفته و با انضمام آن به مناطق اشغالی دو عملیات سپر فرات و شاخه زیتون، سراسر شمال سوریه را زیر سیطره خود بگیرد.

🔸در نهایت اینکه، ترکیه با ایجاد منطقه حائل در فاصله کوبانی تا تل‌ابیض از طریق مداخله نظامی و سپس بازگرداندن و اسکان پناهندگان در این محدوده، امکان هرگونه عملیات برای بازپس‌گیری آن از سوی دمشق را بسیار دشوار می‌کند.

نقشه پراکندگی پناهنگان سوری در ترکیه

(http://s3.picofile.com/file/8369092684/photo_2019_08_08_10_16_40.jpg)

مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه