رأی الیوم: جنگ در عدن، سعودی اماراتی است

روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت جنگ نیابتی میان امارات و عربستان در شهر عدن در جنوب یمن موید این است که ائتلاف آنها به دشمنی تغییر کرده و انصارالله برنده این وضعیت است.

درگیری‌های خونین در شهر عدن در جنوب یمن بین نیروهای شورای انتقالی جنوب تحت حمایت امارات و نیروهای دولت عبد ربه منصور هادی به سقوط کاخ المعاشیق انجامید.

این درگیری‌های خونین در داخل ائتلاف سعودی- اماراتی که در حال نبرد با جنبش انصارالله در یمن است، پس از آن صورت گرفت که شورای انتقالی، حزب اخوانی الاصلاح یمن را که مورد حمایت عربستان است به همدستی در یک حمله موشکی متهم کرد که یک رژه نظامی در عدن را هدف قرار داد که موجب کشته شدن ده‌ها نفر از جمله سرتیپ منیر الیافعی ، یکی از برجسته ترین فرماندهان نیروهای کمربند امنیتی شد.

روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در سرمقاله امروز خود با ذکر مقدمه بالا نوشت: این یک جنگ نیابتی بین دو متحد اصلی یعنی عربستان و امارات است که بازتاب اختلاف خاموش بین آن دو است که پس از تصمیم امارات برای خارج کردن نیروهایش از یمن و توقف حضور نظامی خود در یمن و همچنین اعزام یک هیئت امنیتی به تهران برای بررسی مسائل امنیتی و مرزی مشترک میان دو کشور بدون هماهنگی با متحد سعودی به اوج خود رسید.

به عقیده نویسنده روابط بین کشورهای عربی بسیار متغیر است و اغلب از افراطگرایی در ائتلاف و دوستی به افراط گرایی در دشمنی و خصومت تغییر وضعیت پیدا می‌کند و به نظر می‌رسد این قانون در حال حاضر به نوعی در روابط سعودی و امارات اجرا می‌شود.

رای الیوم نوشت: درخواست‌های زیادی از طرفین درگیری در عدن برای حفظ خویشتنداری و توقف درگیری‌های خونین و دستیابی حتی یک آتش بس موقت به مناسب عید قربان مطرح شد، اما واقعیت‌های موجود خلاف آن را نشان داد.

این روزنامه افزود: دولت امارات حمایت خود را از جدایی جنوب و تشکیل دولتی تحت کنترل آن را ابراز می‌کند. چند مقام اماراتی این راهبرد را مطرح کرده‌اند که از جمله آنها «عبدالخالق عبدالله»، سخنگوی نیمه رسمی «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی است که گفت: یمن دیگر هرگز مثل قبل یکپارچه متحد نمی‌شود. «ضاحی خلفان» نائب رئیس سابق پلیس دبی هم  در یکی از توئیت‌های خود آشکارا خواهان جدایی جنوب شده و ضمن انتقاد از منصور هادی گفت رئیس جمهوری که در هتل اقامت دارد پیروز نمی‌شود.

از سوی دیگر عربستان سعودی به منصور هادی پایبند است و دفاع از مشروعیت دولت وی را چتر حمایتی برای توجیه جنگی می‌داند که از پنج سال پیش علیه یمن به راه انداخته است و از همین رو تانک‌ها و هواپیماهای خود را برای ممانعت از سقوط کاخ المعاشیق به عدن فرستاد و نیروهایش مستقیم با نیروهای الحزام الامنی وابسته به شورای انتقالی مورد حمایت امارات وارد درگیری مستقیم شدند تا مخالفت مسلحانه خود را با امارات و پروژه آن در جنوب یمن اعلام کند.

نویسنده با بیان اینکه انتظار ایجاد راه حلی قریب الوقوع برای بحران خونبار عدن نمی‌رود، افزود: با این حال ایجاد آتش بس موقتی بعید نیست، اما پس از آن جنگ نیابتی بین طرفداران عربستان و امارات به مرحله ای می‌رسد که احتمالا شدیدتر خواهد بود.

رای الیوم نوشت: امارات و عربستان جنگ در یمن را باختند. اولی تصمیم به عقب نشینی و کاهش نیروهایش گرفت و دومی به دنبال راه برون رفتی است، زیرا خود را در برابر جنبش انصار الله تنها می‌بیند جنبشی که به عمق خاک عربستان یورش برده و پروازهای فرودگاه‌ها در جنوب عربستان را متوقف می‌کند و زرادخانه‌ای بزرگ از موشک و پهپاد در اختیار دارد.

در پایان آمده است: شاید زود است با قاطعیت ادعا کنیم که حوثی‌ها  تا الان طرف برنده جنگ هستند زیرا پیروزی آنها نتیجه مقاومت و یکپارچگی آنها و فروپاشی و از هم گسیختگی ائتلاف مخالفانشان در نتیجه درگیری‌های داخلی میان آنها چه در سطح کشورهایشان و چه گروه‌های مسلح حامی آنهاست، اما واقعیت مبرهن این امر است و جنگ داخلی عدن یکی از شواهد آن است.

 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  • منبع: خبرگزاری فارس

ارسال دیدگاه