منطقه در یک نگاه (26 مرداد 98)

منطقه در یک نگاه (26 مرداد 98)

#منطقه_در_یک_نگاه |26 مرداد 98

1️⃣ پیش از ظهر امروز، 10 فروند پهپاد تهاجمی، تأسیسات نفتی آرامکو عربستان را در نزدیکی مرز امارات هدف قرار دادند. خبر دیگر از تحولات یمن اینکه نشست سه‌جانبه ایران، انصارالله و سفرای چهار کشور اروپایی، امروز در تهران برگزار شد و حاضران بر توقف هر چه سریع‌تر جنگ و دست‌یابی به راهکار سیاسی تأکید کردند.

2️⃣ جنبش اسلامی نیجریه بعد از بازگشت شیخ زکزاکی به کشورش، ضمن رد ادعاهای «تحریف شده» دولت ابوجا درباره سفر درمانی او به هند، از سوءظن‌ها درباره توطئه نیجریه برای قتل شیخ زکزاکی خبر داد.

3️⃣ نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع «کشمیر» که روز جمعه به درخواست چین برگزار شد، بدون حصول نتیجه پایان یافت. گفتنی‌است با وجود اینکه مقامات کشمیر تحت کنترل هند از روز شنبه برخی خدمات ارتباطی را بازگرداندند، وزیر دفاع هند اعلام کرد این کشور ممکن است در دکترین خود درباره متوسل نشدن پیش‌دستانه به سلاح هسته‌ای در مناقشه با پاکستان تجدید نظر کند.

4️⃣ «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه روز جمعه (دیروز) در کاخ ریاست‌جمهوری سودان با «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای نظامی این کشور دیدار کرد. چاووش اوغلو برای شرکت در مراسم امضای نهایی سند متمم قانون اساسی به سودان سفر کرده است.

5️⃣ مردم الجزائر در بیست‌وششمین جمعه متوالی در پایتخت این کشور و چند شهر آن تظاهرات کرده و خواستار برکناری عناصر دوره «عبدالعزیز بوتفلیقه» از قدرت شدند.

6️⃣ نیروهای ارتش سوریه برای محاصره شهر مهم خان‌شیخون و تروریست‌ها در شمال استان حماه، موفق شدند سه شهرک دیگر را از جبهه النصره پس بگیرند.

7️⃣ سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت همزمان با توافق‌نامه صلح و خروج نخستین گروه نیروهای خارجی از افغانستان، برگزاری انتخابات باعث ادامه جنگ می‌شود. وی تصریح کرد: زمان‌بندی خروج نیروهای خارجی از افغانستان نهایی شده و پس از امضاء توافق‌نامه در گفت‌وگوهای بین الافغانی در مورد نظام سیاسی آینده افغانستان تصمیم گرفته خواهد شد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه