امنیت تنگه هرمز به کاهش تنش امریکا با ایران وابسته است

اروپایی ها ترامپ و افراد اطراف او را عاملان بحران با ایران می دانند و با ابتکار «عملیات سنتینال» امریکا مخالفت می کنند.

سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «دن دپتریس» منتشر نموده که در آن نویسنده معتقد است: ترامپ روابط خود را با تهران متنشج نموده، باعث از بین رفتن امنیت در تنگه هرمز شده و اکنون از اروپا می خواهد این بحران را حل کند.

متن کامل مقاله در ادامه آمده است.

علی رغم اظهارات خوش بینانه مایک پمپئو باید گفت که سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران با شکست مواجه شده است. صادرات نفت خام تهران ممکن است در پانزده ماه گذشته ۹۵ درصد کاهش یافته باشد و دولت این کشور از فروش منابع گرانبها جهت کمک به اقتصاد خود محروم شده باشد، اما چکش مالی امریکا تاکنون موفقیتی نداشته و جهت سیاست خارجی ایران که هدف عمده تحریم ها بود، تغییر نکرده است.

بر عکس تحریم ها و سیاست فشار حداکثری باعث خشم بیشتر ایران نسبت به سالهای گذشته شده است. این واقعیت برای کسانی که دنبال کننده روابط تهران – واشنگتن هستند تعجب آور نخواهد بود. در واقع، رفتار اخیر تهران یکی از دلایلی است که بسیاری از ناظران خارجی از عملکرد مایک پمپئو انتقاد کرده اند.

باید گفت که سیاست فشار حداکثری مانع از اجرای عملیات دولت ترامپ در خلیج فارس است. خلیج فارس همواره مکانی بسیار شلوغ و پر ازدحام بوده است. در طی سه ماه گذشته و در پی سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران، شش تانکر نفت در این منطقه منفجر شده و حداقل دو کشتی توسط نیروی دریایی ایران به اتهام قاچاق سوخت توقیف شده است.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ماه ژوئیه نفتکش پرچم انگلستان به نام «استنو ایمپرو» را در پاسخ به توقیف نفتکش خود توسط مقامات انگلیس در سواحل جبل الطارق، توقیف کرده اند.

نیروهای نظامی ایران هواپیمای بدون سرنشین امریکا را هدف قرار داد و درگیری متعارف میان دو کشور تشدید شده است. بنابراین می توان گفت که اکنون رابطه ایران و امریکا شدیدا تنش زاست.

ابتکاری با هدف تأمین امنیت بیشتر برای ترافیک دریایی در خلیج فارس در چنین محیطی احساس می شود. تجارت با ریسک بالا سود چندانی ندارد و با راه حلی استراتژیک می توان ریسک ها را کاهش داد و شاهد آزادی  بیشتر تجارت در تنگه هرمز بود. 

اختلال در حمل و نقل های نفتی در تنگه هرمز در سطح جهان به ویژه کشورهایی که به نفت این منطقه وابسته هستند، احساس شده است. هند  ۶۳ درصد از منابع نفت خام خود را از خاورمیانه تامین می کند.

تقریبا نیمی از نفت خام چین از این منطقه وارد می شود. بیش از ۷۰ درصد منابع مورد نیاز شرکت های کره جنوبی از خلیج فارس تامین می شود. ژاپن حدود ۸۰ درصد نفت خام مورد نیاز خود را از منطقه خلیج فارس وارد می کند.

کل واردات اتحادیه اروپا از این منطقه ۶۵ درصد که شامل منابع طبیعی و سوختی است می باشد. با متنشج شدن روابط امریکا و ایران امنیت تنگه هرمز کاهش یافته و کشورهایی که به نفت این منطقه وابسته هستند نگران شده و واردات نفت خام به این کشورها از منطقه خلیج فارس کاهش یافته است. 

بر اساس گزارش اطلاعات انرژی ایالات متحده آمریکا، واشنگتن در سال ۲۰۰۱، دو میلیون و شصد و شصت و چهار هزار بشکه نفت خام از این منطقه وارد می کرد که این رقم در سال ۲۰۱۸ به یک میلیون و چهارصد و هفتاد و دو هزار بشکه در روز رسیده که تقریبا ۴۸ درصد کاهش داشته است.

بنابراین امنیت یکی از مهمترین مولفه های حمل و نقل منابع نفتی از خلیج فارس و تنگه هرمز است. اما رویکرد تند دولت ترامپ علیه ایران باعث می شود ابتکار تامین امنیت منطقه خلیج فارس با مانع مواجه شود. در حالی که اصطلاح فشار حداکثری ممکن است احساس سرسختی و رضایت عاطفی را در ذهن مسئولان دولت ترامپ ایجاد کند، همین اصطلاح باعث اعتراض دولتهای آسیایی و اروپایی می شود.

سیاستمداران انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و اتحادیه اروپا به شدت در مقابل اصرار واشنگتن و سیاست فشار حداکثری آن علیه ایران  موضع گیری می کنند. آنها از این مسئله که رئیس جمهور دونالد ترامپ تصمیم به عقب نشینی از توافق هسته ای با ایران گرفت – توافقی که مذاکرات آن سال ها طول کشید – عصبانی هستند.

آنها حتی بیشتر از این موضوع ناراحت هستند که واشنگتن به دنبال مجازات و تحریم هر شرکت یا فردی است که به دنبال تجارت با ایران و شرکت های ایرانی است.

واقعیت این است که فرانسه ابتکار دریایی ترامپ را نپذیرفته و به امید بهبود روابط تهران و امریکاست. آلمان که عملیات ائتلاف دریایی امریکا را جزئی از سیاست فشار حداکثری علیه ایران می داند به طور صریح آن را رد کرده است.

اروپایی ها به طور کلی ترامپ و افراد اطرافش مانند «مایک پومپئو» وزیر امور خارجه و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی را عاملان بحران با ایران می دانند و بنابراین معتقدند آنها باید مسئول بر طرف کردن آن باشند.

اکنون ترامپ در باتلاق گیر افتاده است: رئیس جمهوری که از هر فرصتی برای فشار آوردن به ملت های دیگر جهت پذیرش خواسته های خود استفاده می کند در باتلاق گیرخواهد کرد.

هدف اروپا و ایران این است که اوضاع متنشج را مدیریت کنند قبل از اینکه غیرقابل پیش بینی و غیر قابل کنترل شود. این هدفی است که امریکا نیز باید از آن حمایت کند قبل از اینکه اوضاع وخیم تر شود.

تا زمانی که واشنگتن حاضر به تنش زدایی با ایران نشود نباید انتظار داشته باشد کشورهای دیگر جهت تامین امنیت تنگه هرمز با آن همکاری کنند.

 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  • منبع: خبرگزاری مهر

ارسال دیدگاه