نبرد خان‌شیخون؛ پایانی بر امکان تفکیک تروریست‌ها از معارضان

درگیری‌های ارتش سوریه و متحدانش با تروریست‌ها در شمال حماه و جنوب ادلب به مراحل مهمی رسیده است. در حالی که روزهای اخیر ارتش از هر دو محور شرق و غرب به چند کیلومتری خان‌شیخون رسیده بود، به نظر می‌رسد از شامگاه گذشته نیروهای سوری این شهرک مهم را به محاصره درآورده‌اند.

🔹نبرد خان‌شیخون؛ پایانی بر امکان تفکیک تروریست‌ها از معارضان

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻درگیری‌های ارتش سوریه و متحدانش با تروریست‌ها در شمال حماه و جنوب ادلب به مراحل مهمی رسیده است. در حالی که روزهای اخیر ارتش از هر دو محور شرق و غرب به چند کیلومتری خان‌شیخون رسیده بود، به نظر می‌رسد از شامگاه گذشته نیروهای سوری این شهرک مهم را به محاصره درآورده‌اند. درباره این درگیری‌ها نکات مهمی وجود دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

🔸شهرک خان‌شیخون به دلیل قرارگیری در بزرگراه حلب-حماه-حمص-دمشق که به مسیر بین‌المللی حلب-دمشق مشهور است، یکی از مهم‌ترین مسیرهای مواصلتی در سوریه است که جنوب این کشور را به شمال آن وصل می‌کند. دمشق با محاصره خان‌شیخون توانست خط ارتباطی تروریست‌ها در جنوب ادلب با شمال حماه را قطع کند.

🔸تسلط بر خان‌شیخون، امکان سقوط کفرزیتا، لطامنه و آنچه مثلث مرگ خوانده می‌شود را افزایش می‌دهد. ایستگاه دیدبانی ترکیه در مورک نیز با محاصره خان‌شیخون، نقطه امنی برای تروریست‌ها نخواهد بود. علاوه بر این حرکت ارتش به سمت مناطق مرکزی ادلب به ویژه معره ‌النعمان امکان‌پذیر خواهد بود.

🔸درگیری‌های روزهای اخیر از منظر داخلی باعث بروز اختلاف میان تروریست‌ها و معارضان شده است. در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی، معارضانِ مورد حمایت مستقیم ترکیه که نمایندگانی در مذاکرات آستانه نیز دارند، هیئت تحریرالشام را به ناتوانی در جنگ با ارتش سوریه متهم می‌کنند. خط خبری معارضان در روزهای اخیر را می‌توان در این عبارت خلاصه کرد: ناتوانی تحریرالشام در نبرد با ارتش…

🔸 از منظر بیرونی اما درگیری‌های روزهای اخیر خط بطلانی بود بر ادعای آنکارا و البته برخی تلاش‌های آشکار و پنهان مسکو مبنی بر تفکیک میان گروه‌های معارض و تروریست‌ها. تصاویری که در رسانه‌های خود معارضان منتشر شده، نشان می‌دهد که نیروها و تجهیزات گروه‌های وابسته به «جبهه الوطنیه للتحریر» درحال اعزام به مناطق جنوبی ادلب هستند. این یعنی ارتش آزاد، فیلق‌الشام و سایر گروه‌های مورد حمایت ترکیه، شکست تحریرالشام و جیش‌العزه که دو گروه اصلی حاضر در جنوب ادلب هستند را برنمی‌تابند. بدیهی است که هرگونه شکست گروه‌های تروریستی به معنای مجاورت معارضان با ارتش سوریه خواهد بود که می‌تواند آن‌ها را به هدف بعدی دمشق تبدیل کند.

مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه