حملات مکرر رژیم صهیونیستی به سوریه و چند نکته

در ساعات ابتدایی بامداد امروز یک‌شنبه، رژیم صهیونیستی بار دیگر به سوریه حمله کرد. این حملات که به جنوب و غرب دمشق صورت گرفت، با واکنش پدافند هوایی ارتش سوریه مواجه شد اما خساراتی نیز به‌بار آورد.

حملات مکرر رژیم صهیونیستی به سوریه و چند نکته

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻در ساعات ابتدایی بامداد امروز یک‌شنبه، رژیم صهیونیستی بار دیگر به سوریه حمله کرد. این حملات که به جنوب و غرب دمشق صورت گرفت، با واکنش پدافند هوایی ارتش سوریه مواجه شد اما خساراتی نیز به‌بار آورد. در خصوص این حمله، چند نکته قابل ذکر است؛

🔸چند روز قبل، کلیپ انتخاباتی نتانیاهو منتشر شد. این کلیپ‌ ثابت کرد که امنیت‌سازی، اصلی‌ترین محور رویکرد انتخاباتی اوست. «همراه با راستگرایان بمانید تا امنیت‌تان حفظ شود»، یکی از جمله‌های کلیدی این کلیپ بود. لذا این‌که نتانیاهو پس از حمله به سوریه، به سرعت این حمله را برعهده گرفته و آن را در راستای مقابله با «نیروی قدس» ایران تعبیر می‌کند، در عین‌ حال که واجد اهداف منطقه‌ای است (و خارج از فضای انتخاباتی نیز وجود داشته)، عمیقاً در راستای ساخت تصویری امنیت‌ساز از او در آستانه‌ی انتخابات کنست نیز قابل تفسیر است.

🔸فارغ از اهداف نتانیاهو، این نکته اکنون قابل اعتناء است که عدم مواجهه متوازن با حملات رژیم صهیونیستی، باعث تسری این حملات به عراق نیز شده است. سه بار حمله به پایگاه‌های حشد الشعبی در آمرلی، جنوب بغداد و بلد که حالا تلویحاً نیز از سوی نتانیاهو مورد پذیرش قرار گرفته، باعث شده تا محور مقاومت در فضایی نامناسب قرار گیرد.

🔸به نظر می‌رسد تلقی نتانیاهو این است که محور مقاومت در شرایط کنونی قصد یا توان پاسخ‌گویی به این حملات را ندارد. او این تصور را در سطوح راهبردی و انتخاباتی تحلیل می‌کند و لذا خود را در موضع هجومی قرار می‌دهد تا هم منافع بلندمدت اسرائیل را تامین کند و هم جذاب‌تر باشد.

🔸واقعیت این است که تا کنون نه تهدیدهای پرطمطراق بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل برای اسرائیل معتبر بوده و نه خط و نشان‌های عادل عبدالمهدی در آسمان عراق! محور مقاومت باید به این روند پایان داده و یا هزینه‌های آن را برای اسرائیل و شخص نتانیاهو افزایش دهد. ادامه‌ی این روند، فارغ از اثرات سوئی که در پی دارد، در گام نخست، اعتبار و حیثیت محور مقاومت که پرچم‌دار مبارزه با اسرائیل است را مخدوش می‌سازد.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه