حمله رژیم صهیونیستی به سوریه و کنشگری مسکو!

بامداد یکشنبه، رژیم صهیونیستی با حمله به فرودگاه نظامی «المزه» در جنوب دمشق، بار دیگر اهدافی را در خاک سوریه مورد هدف قرار داد. براساس اعلام برخی رسانه‌ها در این حملات علاوه بر آسیب به ساختمان دفتر خبری حزب‌الله لبنان، چند نفر از نیروهای این جنبش را نیز مورد هدف واقع شده‌اند.

حمله رژیم صهیونیستی به سوریه و کنشگری مسکو!

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻بامداد یکشنبه، رژیم صهیونیستی با حمله به فرودگاه نظامی «المزه» در جنوب دمشق، بار دیگر اهدافی را در خاک سوریه مورد هدف قرار داد. براساس اعلام برخی رسانه‌ها در این حملات علاوه بر آسیب به ساختمان دفتر خبری حزب‌الله لبنان، چند نفر از نیروهای این جنبش را نیز مورد هدف واقع شده‌اند. یکی از موضوعات مرتبط با این حمله، عدم واکنش روسیه در سطح عملیاتی و رسانه‌ای است که می‌تواند واجد چند نکته باشد:

🔸 حملات اخیر اسرائیل مانند موارد پیشین در سکوت روس‌ها صورت گرفت. با وجود برخی گمانه‌زنی‌ها درباره استقرار سامانه‌های دفاعی S-300 در خاک سوریه اما به نظر می‌رسد روس‌ها خود را پایبند به پروتکل‌های امنیتی با اسرائیل می‌دانند که بر اساس آن سامانه مذکور در مواجه با اهداف اسرائیلی فعال نمی‌شود.

🔸روسیه از آغاز ورود به منازعه سوریه، تلاش کرده تا مدیریت کاهش تنش را بر عهده بگیرد. روس‌ها متوجه این مسئله هستند که پرونده سوریه به عنوان نقطه عزیمت حضور آن‌ها در غرب آسیا از چنان اهمیتی برخوردار است که هرگونه ناتوانی در حل و فصل آن، می‌تواند چالشی برای تداوم کنشگری آن‌ها در این منطقه پرآشوب باشد.

🔸شرایط ایجادشده اخیر در سوریه در بلندمدت تداوم نخواهد داشت. زیرا فراغت نسبی دمشق از تحولات ادلب و پویایی روندهای سیاسی، تغییر وضعیت موجود و ممانعت از حملات مکرر اسرائیل را به دنبال خواهد داشت. در چنین شرایطی که دمشق و متحدانش تمایلی جدی برای واکنش به حملات اسرائیل داشته باشند، روس‌ها احتمالاً نتوانند مانند امروز بی‌تفاوت باشند. بنابراین شاید برای پرستیژ منطقه‌ای مسکو بهتر باشد که همین حالا به چنین مسئله‌ای ورود کرده و آن را به سود مدیریت تعارضات، حل و فصل دهد.

✔️ در مجموع به نظر می‌رسد حملات اسرائیل به خاک سوریه و واکنش احتمالی دمشق و متحدانش، مسکو را در دوراهی ناگزیری قرار می‌دهد که رهایی از آن چندان آسان نخواهد بود.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه