کنش‌‌گری نظامی و آرایش انتخاباتی رژیم صهیونیستی

در اوایل دی‌ماه سال گذشته اختلافات بین احزاب کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی در موضوعات مختلف از جمله سربازی دانشجویان مدارس مذهبی و نحوه برخورد با غزه باعث انحلال پارلمان و برگزاری انتخاب زودهنگام در فروردین‌ماه امسال شد. در این انتخابات احزاب دست‌راستی اکثریت کرسی‌ها را بدست آوردند.

کنش‌‌گری نظامی و آرایش انتخاباتی رژیم صهیونیستی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻در اوایل دی‌ماه سال گذشته اختلافات بین احزاب کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی در موضوعات مختلف از جمله سربازی دانشجویان مدارس مذهبی و نحوه برخورد با غزه باعث انحلال پارلمان و برگزاری انتخاب زودهنگام در فروردین‌ماه امسال شد. در این انتخابات احزاب دست‌راستی اکثریت کرسی‌ها را بدست آوردند. با این وجود نتانیاهو به دلیل اختلاف با لیبرمن نتوانست کابینه تشکیل دهد؛ در نتیجه پارلمان مجدداً منحل شد و انتخابات آتی در 26 شهریور برگزار خواهد شد. در این خصوص ذکر نکاتی حائز اهمیت است.

🔸 غالب نظرسنجی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد همچنان هیچ یک از دو بلوک اصلی انتخابات نخواهند توانست اکثریت لازم جهت تشکیل دولت را به دست آورند. این یعنی برای تشکیل کابینه لازم است آرایش سیاسی احزاب تغییرات قابل‌توجهی داشته باشد و تقسیم‌بندی چپ و راست دیگر جوابگو نیست.

🔸آویگدور لیبرمن رهبر حزب دست‌راستی «اسرائیل خانه ما» از توافق با بنی‌گانتز و حزب «آبی‌وسفید» به منظور تجمیع آرای این دو حزب در انتخابات آتی خبر داده است؛ اتفاقی که یک شوک بزرگ برای راستگرایان محسوب می‌شود؛ اما بااین‌حال به نظر نمی‌رسد جناح چپ قادر به تشکیل کابینه باشد.

🔸ایهود باراک با حزب چپ‌گرای میرتص وارد ائتلاف شده است. او از عمیر پیرتس رهبر حزب کار خواسته است به این ائتلاف بپیوندد اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. با توجه به این که نتانیاهو در دور قبل تلاش کرد حزب کار را به جای حزب لیبرمن وارد ائتلاف کند و با توجه به تغییر رهبر حزب کار این امکان وجود دارد که این حزب در کابینه ائتلافی به رهبری نتانیاهو شرکت کند.

🔸 با توجه به این‌که گرایش جامعه در رژیم صهیونیستی مخصوصاً در قبال مسئله فلسطین به‌سوی افراطی‌تر شدن پیش می‌رود، در آستانه انتخابات هر دو بلوک تلاش می‌کنند مواضع سخت‌تری علیه غزه و فلسطینی‌ها اتخاذ کنند. بنی‌گانتز گفته است بزودی از طریق یک کابینه امنیتی مسئولیت‌پذیر تکلیف حماس را یکسره می‌کنیم؛ لیبرمن تلاش کرده است نشان دهد نتانیاهو در برخورد با حماس ضعیف و نالایق است. در مقابل نتانیاهو با عملیات پهپادی در عراق و حملات اخیر به سوریه تلاش می‌کند نشان دهد که اولویت اسرائیل جایی دیگر است.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه