عراق محور تنش‌زدایی در غرب آسیا؛ اما تا کجا؟

براساس بیانیه ستاد عملیات حشدالشعبی، شب گذشته و بر اثر حملات دو پهپاد اسرائیلی به عمق خاک عراق در منطقه القائم استان الانبار در فاصله 15 کیلومتری مرز سوریه، یکی از نیروهای حشد شهید و یک نفر دیگر نیز زخمی شد.

عراق محور تنش‌زدایی در غرب آسیا؛ اما تا کجا؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻براساس بیانیه ستاد عملیات حشدالشعبی، شب گذشته و بر اثر حملات دو پهپاد اسرائیلی به عمق خاک عراق در منطقه القائم استان الانبار در فاصله 15 کیلومتری مرز سوریه، یکی از نیروهای حشد شهید و یک نفر دیگر نیز زخمی شد. براساس اعلام رسانه‌ها از نهم جولای که نخستین حمله اسرائیل به خاک عراق از آمرلی آغاز شد تا شب گذشه و در فاصله کمتر از 50 روز، اسرائیل سه حمله دیگر به پایگاه اشرف، الصقر و البلد انجام داد. نمونه آخر این حملات نیز شب گذشته در منطقه القائم صورت گرفت. بنابراین در فاصله کمتر از 50 روز، 5 حمله با چندین شهید و زخمی؛

🔸 فارغ از انگیزه‌های داخلی یا منطقه‌ای سلسله حملات اسرائیل به عراق، براساس مختصات نظامی-امنیتی منطقه غرب آسیا از یک‌سو و کنشگری اسرائیل در تحولات مشابه، بروز چنین وضعیتی از آغاز نخستین حمله قابل پیش‌بینی بود. منطق مواجهه با عامل مهاجم -آن‌هم از نوع اسرائیلی‌اش- ضرورت پاسخ‌گویی را می‌طلبد؛ ضرورتی که از سوی دولت و جریان‌های عراقی درک نشد.

🔸فارغ از توان کنشگری دولت عراق در چنین شرایطی، تاکنون از گروه‌های مختلف این کشور به ویژه منسوبان محور مقاومت نیز واکنش مناسبی دیده نشده است. با همه ملاحظات داخلی عراق، تهدید عامل خارجی باید باعث اتحاد داخلی برای مواجهه با آن عامل شود؛ در عراق اما بیشتر نوعی تعارف جریان‌ها برای واکنش به حملات اسرائیل مشاهده می‌شود؛ اگر نامش را با تسامح فرار نگذاریم. البته شاید اقتضائات سیاست داخلی عراق و تلاش جریان‌ها برای دستیابی به منافع کوتاه‌مدت، چنین عملکردی را نتیجه دهد!

🔸عراق مدت‌هاست اعلام کرده به دنبال سیاست تنش‌زدایی با بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی است. مسئولان و رهبران سیاسی عراق بارها تأکید کرده‌اند که می‌خواهند بغداد محور گفت‌وگو و صلح در منطقه باشد و با اتخاذ سیاست خارجی متوازن، مسیر توسعه در پیش گیرد. رویدادهای هفته‌های اخیر شاید مانعی برای این رویکرد عراق باشد. در فضای بین‌المللی به صورت عام و در منطقه پرآشوب غرب آسیا به صورت خاص، همیشه نمی‌توان وسط ایستاد. این سیاست هم حد و انتهایی دارد. امنیت کشور باید خط قرمز همه جریان‌های عراقی باشد. عقب‌نشینی در چنین رویدادهایی، اعتبار یک کشور را خدشه‌دار می‌کند.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه