آیا حزب‌الله سامانه پدافندی دارد؟

سخنرانی عصر یکشنبه سیدحسن نصرالله، نکات متعددی برای بررسی داشت. اما یکی از این نکات که حائز اهمیت نیز هست، تاکید او بر اراده‌ی حزب‌الله جهت اسقاط پهپادها و هواپیماهای متجاوز اسرائیل در شرایط جدید است. با احتساب این تهدید، این سوال قابل طرح است که آیا حزب‌الله از چنین توانایی‌ای برخوردار است؟

آیا حزب‌الله سامانه پدافندی دارد؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻سخنرانی عصر یکشنبه سیدحسن نصرالله، نکات متعددی برای بررسی داشت. اما یکی از این نکات که حائز اهمیت نیز هست، تاکید او بر اراده‌ی حزب‌الله جهت اسقاط پهپادها و هواپیماهای متجاوز اسرائیل در شرایط جدید است. با احتساب این تهدید، این سوال قابل طرح است که آیا حزب‌الله از چنین توانایی‌ای برخوردار است؟

🔸در صورتی که حزب‌الله واجد چنین توانمندی‌ای برای اسقاط پهپادها و هواپیماهای متجاوز اسرائیل باشد، باید دارای قدرت پدافندی باشد. توان پدافندی است که می‌تواند علاوه بر ناکام گذاشتن حملات و تجاوزهای اسرائیل، این پیام بازدارنده را به تل‌آویو منتقل کند که در صورت حمله، هم باید هزینه دهد و هم به اهدافش نخواهد رسید.

🔸تا کنون سیدحسن نصرالله، هم بر ضرورت داشتن سامانه پدافندی تاکید کرده و هم مواردی را مطرح کرده که بر اساس آن، برخی گمانه‌ها بیان شده مبنی بر این‌که حزب‌الله چنین سامانه‌ای در اختیار دارد. «مگر ما کشوری هستیم که حریم هوایی نداریم؟ اینکه اسرائیل حریم هوایی لبنان را مکرر نقض می‌کند نیازمند علاج است»؛ این را سیدحسن نصرالله در اردی‌بهشت‌ماه 95 گفت. هم زمان با این موضع، خبری منتشر شد مبنی بر این‌که ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده که حزب الله لبنان سامانه‌های پدافند هوایی از جمله سامانه «سام ۵» را عملیاتی کرده است. به گفته ارتش رژیم اشغال‌گر قدس، این سامانه قادر به مقابله با هواپیماهای ترابری، گشت‌های هوایی و هواپیماهای جاسوسی است اما نمی‌تواند جنگنده‌ها را سرنگون کند. علاوه بر اظهارات مقامات ارتش رژیم صهیونیستی، برخی گزارش‌ها مدعی‌اند حزب‌الله اکنون مجهز به سامانه پدافند هوایی است.

✔️ تاکید سیدحسن نصرالله بر این‌که از این پس، حزب‌الله با هواپیماها و پهپادهای متجاوز اسرائیل مقابله خواهد کرد، گمانه‌ها و گزارش‌هایی که تا کنون در خصوص قدرت پدافند حزب‌الله منتشر شده است را تا حدی معتبر می‌سازد. طرف صهیونیستی هم می‌داند که حزب‌الله ادعایی نمی‌کند که توان عملیاتی آن را نداشته باشد.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه