موضوع ایران در اجلاس سران G7

پس از اقدام اخیر ایران در کاهش تعهدات برجامی، فرانسه تلاش‌هایی را جهت نجات برجام و در صورت امکان، گسترش آن به مسائل منطقه‌ای آغاز کرد. در چند روز اخیر تلاش‌های فرانسه شدت یافته و دیدارهای متعددی میان مقامات ایرانی و فرانسوی صورت گرفته است.

موضوع ایران در اجلاس سران G7

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻پس از اقدام اخیر ایران در کاهش تعهدات برجامی، فرانسه تلاش‌هایی را جهت نجات برجام و در صورت امکان، گسترش آن به مسائل منطقه‌ای آغاز کرد. در چند روز اخیر تلاش‌های فرانسه شدت یافته و دیدارهای متعددی میان مقامات ایرانی و فرانسوی صورت گرفته است. سفر محمد جواد ظریف به فرانسه و گفتگو با رئیس‌جمهور این کشور در حاشیه اجلاس سران G7 نگاه‌ها را بیش از گذشته متوجه تحرکات فرانسه کرده است. نکاتی در این باره قابل طرح است:

🔸 اگر فرانسه اقدامات اخیر در تعامل با ایران را بدون هماهنگی با آمریکا انجام داده باشد به نظر نمی‌رسد این تحرکات به یک سرانجام موفق منتهی شود. چراکه در آن صورت وعده‌های فرانسه برای ایران از اعتبار لازم برخوردار نخواهند بود. همچنین شواهد گویای آن است که ترامپ تمایلی به ایفای نقش رهبری توسط فرانسه در مذاکرات احتمالی آینده ندارد زیرا در آن صورت توافق حاصل شده دستاورد قابل توجهی برای وی در داخل آمریکا محسوب نخواهد شد.

🔸 تلاش‌های فرانسه در این زمینه را می‌توان در راستای نقش اروپایی این کشور تفسیر کرد. اتحادیه اروپا در چارچوب برجام دارای منافع امنیتی مشترک با آمریکا بوده و همراه کردن این کشور با خود در رابطه با برنامۀ هسته‌ای ایران اهمیت بسیاری برای این اتحادیه داشته است. در این چارچوب، فرانسه نیز خواهان حفظ برجام است اما مایل است تلاش‌هایش در این راستا را از جایگاه رهبری اتحادیه اروپا سامان دهد.

🔸 در ارتباط با سفر ظریف به فرانسه باید به این نکته توجه داشت که نشان‌دادن اشتیاق در رسیدن به توافق آن هم در زمانی که از یک طرف شرط بازگشت آمریکا به برجام توسط ایران مطرح شده است و از طرف دیگر سیاست اعلامیِ کاهش تعهدات برجامی در حال اجرا است می‌تواند به طرف مقابل پیامی اشتباه ارسال کند.

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه