گام نخست اجرای «کریدور صلح»؛ امیدواری ترکیه به آینده!

پس از ماه‌ها تهدید و مذاکره، به نظر می‌رسد روند اجرایی طرح منطقه امن یا «کریدور صلح» در شمال شرق سوریه آغاز شده است. اگرچه طرفین تاکنون تلاش کرده‌اند تا جزئیات اجرای این طرح را در اختیار رسانه‌ها قرار ندهند، اما تحولات هفته‌های اخیر، نکات حائز اهمیتی دارد

گام نخست اجرای «کریدور صلح»؛ امیدواری ترکیه به آینده!

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻پس از ماه‌ها تهدید و مذاکره، به نظر می‌رسد روند اجرایی طرح منطقه امن یا «کریدور صلح» در شمال شرق سوریه آغاز شده است. اگرچه طرفین تاکنون تلاش کرده‌اند تا جزئیات اجرای این طرح را در اختیار رسانه‌ها قرار ندهند، اما تحولات هفته‌های اخیر، نکات حائز اهمیتی دارد:

🔸 براساس ادعای «بلومبرگ»، این طرح در مرحله نخست در فاصله حدوداً 115 کیلومتری تل‌ابیض تا رأس‌العین و به عمق 15 کیلومتر در حال اجراست. براین اساس نیروهای دموکراتیک سوریه از این منطقه خارج شده و به ازای هر نیروی نظامی آمریکایی، دو نیروی ترک مستقر می‌شوند. همچنین ترکیه اجازه پرواز هواپیمای نظامی در این محدوده را ندارد و صرفاً باید از پهپادهای شناسایی استفاده کند.

🔸به صورت کلی در طرح موسوم به «کریدور صلح»، چند موضوع برای ترکیه حائز اهمیت است که عبارتند از: مختصات منطقه امن(طول و عمق)، تجهیزات و استحکامات کردها، استقرار نیروی نظامی، بازگشت آوارگان(بخوانید اسکان آوارگان!) و احتمالاً استقرار معارضان متحد ترکیه (مانند ارتش آزاد). ترکیه برای هرکدام از این بندها، اهداف و مطلوبیت‌هایی دارد که به نظر می‌رسد آن‌ها را گام به گام دنبال خواهد کرد.

🔸به‌رغم برخی تحلیل‌ها، به نظر می‌رسد با اجرای گام نخست کریدور صلح، ترک‌ها حداقل در برخی از این موارد، دستاوردهایی داشته‌اند. بیش از 450 کیلومتر عرض منطقه جزیره در سوریه است که آنکارا در گام نخست، موافقت واشنگتن برای ایجاد منطقه امن در یک‌چهارم این مسافت را جلب کرده است. آمریکا همچنین از عمق درخواستی ترکیه برای منطقه امن که 30 تا 35 کیلومتر بود، حدود نصف آن را پذیرفته است.

🔸علاوه بر این، اخبار منتشرشده حاکی از خروج تجهیزات سنگین کردها و تخریب استحکامات آن‌هاست. آمریکا همچنین با بازگشت آوارگان سوری به این منطقه موافقت کرده است که می‌تواند برگ برنده ترکیه برای آینده شمال سوریه و ایجاد کمربند امنیتی از جرابلس تا عین‌دیوار باشد.

✔️بنابراین اگرچه ترکیه مسیر دشواری را برای جلب رضایت آمریکا نسبت به ایجاد منطقه امن در شمال سوریه طی کرده و احتمالاً مسیر دشوارتری را برای برداشتن گام‌های بعدی و تکمیل طرح‌های خود خواهد داشت، اما همین دستاوردهای مذکور نیز برای آنکارا قابل توجه است.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه