دیدار هیئت انصارالله با رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ پیام‌ها و آثار منطقه‌ای

دیدار هیئت انصارالله یمن با رهبر معظم انقلاب اسلامی، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت. این مقاله می‌کوشد تا پیام‌های این دیدار برای بازیگران مختلف را بررسی کند.

اندیشکده راهبردی تبیین – دیدار هیئت انصارالله به ریاست «محمد عبدالسلام» سخنگوی این جنبش با رهبر معظم انقلاب بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داشت. انصارالله در سال‌های اولیه جنگ و محاصره و به بهانه همکاری و همراهی با سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا، عربستان و متحدین آن فشار زیادی را متحمل شد و به اقتضای فضای حاکم و موقعیت شکننده خود، مصلحت خاصی را در روابط با ایران در پیش گرفت تا ضمن تنویر افکار عمومی داخلی، موقعیت خود را به عنوان یک جنبش انقلابی، مستقل و پشتیبان وحدت یمن تثبیت کند.

با موفقیت انصارالله در تغییر موازنه قدرت، استیصال سعودی‌ها در برابر استراتژی موشکی-پهپادی انصارالله، حمله مداوم به تأسیسات حیاتی عربستان و درگیری نیروهای نیابتی عربستان و امارات با یکدیگر، مقامات دولت نجات ملی یمن فضای سیاسی و میدانی را برای ورود به مرحله‌ای حساس و تعیین کننده فراهم یافته‌اند. قیام انصارالله در برابر توطئه شش اقلیمی شورای همکاری خلیج فارس در یمن اکنون به لزوم ممانعت از تجزیه و جدایی جنوب و مرکز یمن رسیده است[1]. چند صباحی است که اختلاف و آشفتگی در جبهه ائتلاف متجاوز از یک‌سو و مدل تحرکات میدانی ارتش و نیروهای مردمی یمن از سوی دیگر، نشان از توان کافی انصارالله برای در اختیار گرفتن ابتکار عمل نظامی، فعال سازی جبهه زمینی و سرازیر کردن نیروهای خود به سمت جنوب یمن در راستای حفظ یکپارچگی این کشور دارد که البته تعلل یا به عبارت بهتر صبر انصارالله در این زمینه را باید به درک دقیق مقامات دولت نجات ملی از اوضاع حساس کنونی یمن پیوند زد، چرا که علاوه بر ابتکارات سیاسی- نظامی، وقوع اختلاف و اتفاقی تعیین کننده میان نیروهای وابسته به امارات و عربستان در استان‌های جنوبی یمن می‌تواند تکمیل کننده و تسهیل‌گر شرایط برای انجام یک عملیات زمینی فراگیر و با اثرگذاری ویژه باشد.  

تعیین تکلیف بنادر سه‌گانه ساحل غربی در همکاری با سازمان ملل، طرح گفتگوی یمنی-یمنی و اقدامات رو به گسترش موشکی-پهپادی از جمله ابتکارات مهم سیاسی-نظامی و مقدمه‌ا‌ی در راستای تحمیل تدریجی و گام به گام استراتژی انصارالله بر عرصه تحولات یمن محسوب می‌شود. در این میان اما دیدارهای سیاسی مقامات انصارالله از روسیه و ایران و به ویژه دیدار با مقام معظم رهبری از حیث زمان انجام، محتوا و شکل دیدار حائز اهمیت و حامل پیام‌هایی خاص برای بازیگران و طرف‌های فعال منطقه‌ای و بین‌المللی در پهنه آبی خلیج فارس تا دریای سرخ بود.

پیام زمانی-محتوایی دیدار

تقدیم نامه «سید عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر انصارالله یمن به رهبر انقلاب در این مقطع زمانی و بیان این نکته از سوی سخنگوی انصارالله در محضر مقام معظم رهبری که ما ولایت شما را امتداد خط پیامبر اسلام(ص) و ولایت امیرالمؤمنین(ع) می‌دانیم، بیش از هر چیز  حضور رسمی انصارالله در محور مقاومت، بیعت معنوی با رهبری جبهه مقاومت و اعلام آمادگی برای دریافت و پیاده‌سازی نقطه نظرات ایشان درباره اوضاع جاری و آینده یمن، ضرورت حفظ وحدت و تمامیت ارضی این کشور و ایستادگی در برابر توطئه تجزیه و لزوم تشکیل دولتی قوی و فراگیر را آشکار ساخت.

پیام دیدار برای عربستان و امارات

دیدارهیئت انصارالله با رهبر مقاومت در واقع ناکارآمدی و بی نتیجه بودن تلاش چند ساله سعودی-اماراتی جهت سرکوب و انزوای سیاسی انصارالله را فریاد زد. موفقیت‌ چشم‌گیر انصارالله در عرصه نظامی با ایجاد موازنه وحشت، دیدار هیئت سیاسی انصارالله از روسیه و دیدار اخیر آن‌ها با مقام معظم رهبری و همچنین برنامه آن‌ ها برای دیدار با مقامات چین نشان از خط بطلان انصارالله بر مشروعیت بخشی صوری و تصنعی عربستان به دولت مستعفی منصور هادی و آمادگی کشورها برای پذیرش و تعامل با انصارالله به عنوان یک بازیگر رسمی و با توان تأثیرگذاری بالا در عرصه یمن و غرب آسیا دارد.

دیدار اخیر هیئت انصارالله با مقام معظم رهبری که در بحبوحه آشفتگی و نزاع روزافزون نیروهای نیابتی ائتلاف متجاوز و نیز اقتدار و شگفتی‌آفرینی انصارالله در عرصه میدانی و موازنه قدرت انجام شد، حامل پیام‌هایی با مضمون تهدید و اتمام حجت برای عربستان و امارات بود. اکنون ائتلاف سعودی-اماراتی کاملا دریافته است که در تحقق هدف اولیه خود یعنی اشغال کامل یمن و روی کارآوردن دولتی وابسته به منظور اِعمال سلطه بر منابع نفتی و آبی این کشور ناکام مانده و تجزیه مرکز و جنوب یمن به عنوان هدف‌گذاری حداقلی آن‌ها نیز با مانعی بسیار جدی مواجه است. مخالفت تهران با تجزیه یمن و حمایت تمام قد از انصارالله که این‌روزها با جولان سیاسی-نظامی به خوبی توانسته است موازنه وحشت و قدرت را به نفع خود رقم بزند، مسیر خروج پرهزینه و بدون دستاورد از عرصه تحولات یمن را به ائتلاف متجاوز نشان داده است.[2] از طرفی ظهور علائم فروپاشی ائتلاف متجاوز و دولت مستعفی منصور هادی نیز تلاش و تکاپوی انصارالله برای  دیدارهای رسمی و سطح بالای سیاسی را افزایش داده است تا با طرح گفتگوی یمنی-یمنی، فضای چندپارچه دینی-قومیتی یمن را متحد و برای دوره پس از جنگ آماده ‌کند که در این میان برخورداری از پشتوانه سیاسی و معنوی جمهوری اسلامی ایران نیز از اهمیت برجسته‌ای برخوردار است[3].

پیام دیدار برای آمریکا و رژیم صهیونیستی

دیدار هیئت انصارالله با مقام معظم رهبری از نظر شکل، محتوا و زمان دیدار، یک غافلگیری بزرگ و هشدار جدی به آمریکا بود. بیعت انصارالله با رهبری بدین معناست که هرگونه ماجراجویی، سیاست‌های باج‌خواهانه و تحریک آمیز و تنش‌زای آمریکا بر علیه ایران نه تنها تنگه هرمز و خلیج فارس بلکه سراسر پهنه آبی غرب آسیا تا خلیج عدن و حتی دریای سرخ را برای آن‌ها به عرصه رویارویی و خط آتش بدل خواهد ساخت. پیام دیگر این دیدار متوجه رژیم صهیونیستی بود که با ابراز تمایل به حضور در ائتلاف نظامی مدنظر آمریکا به دنبال ماجراجویی در خلیج فارس و خلیج عدن است. هرچند رژیم صهیونیستی به دلیل نگرانی از واکنش جمهوری اسلامی ایران، حضور خود در ائتلاف را به خلیج عدن و مقابله با انصارالله محدود دانست، اما اکنون باید این پیام را دریافته باشد که در تحولات جدید تفاوت چندانی میان خلیج فارس و خلیج عدن وجود نداشته و انصارالله هم از اراده کافی برای پاسخگویی به تهدیدات برخوردار است و هم فضای زیرساختی، اجتماعی و عقیدتی یمن برای مقابله با رژیم صهیونیستی کاملا مساعد است.

دستاورد ایران

از بدو محاصره و جنگ یمن، همواره آمریکا و ائتلاف متجاوز سعی داشتند که انصارالله را به عنوان نیرویی شورشی، تروریست، فاقد مشروعیت و وابسته به ایران معرفی کنند که در راستای منافع ایران و به نیابت از این کشور فعال شده است. این اتهامات بهانه و توجیه لازم برای اقدامات جنایتکارانه به بهانه جلوگیری از توسعه نفوذ ایران و در واقع با هدف سرکوبی انقلاب یمن و تخریب و تجزیه این کشور فراهم آورد. اما پس از سال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها محاصره سخت و سنگین و به رغم اقدامات گسترده سیاسی، نظامی و تبلیغاتی، اکنون نظاره‌گر دیدار سیاسی و بیعت معنوی هیئت انصارالله با رهبری جمهوری اسلامی ایران هستند. این رویداد مهم نشان از شکست و ناکامی طرح‌های آن‌ها برای ممانعت از توسعه و تثبیت نفوذ روزافزون ایران در منطقه غرب آسیا دارد. اکنون عربستان، امارات و آمریکا هر چند با اکراه اما در نهایت خواهند پذیرفت که راه برون رفت از بحران و باتلاق یمن از تهران می‌گذرد و از سویی هر تلاشی برای پیاده‌سازی توطئه تجزیه یمن نیز با مانع بزرگ مقاومت به رهبری ایران مواجه خواهد شد، چرا که پیوند محور مقاومت با ایران فراتر از ائتلاف‌های صرفا سیاسی و منطقه‌ای بوده و سلاح مقاومت قادر است در هر نقطه‌ای از غرب آسیا به تهدیدات موجود و به ویژه بر علیه ایران اسلامی به عنوان الهام بخش محور مقاومت در بالاترین سطح ممکن پاسخ پشیمان کننده بدهد[4].

 

منابع

[1] – حمید رزق، «بعد تصاعد عملیات الردع ضد السعودیة.. الیمن العضو القوی فی محور المقاومة»، انصارالله، 18أغسطس 2019، الرابط للوصول:

https://www.ansarollah.com/archives/271213

[2] – مهدی نوری،«سه نما از پیروزی‌ها و اقتدار انصارالله یمن»، پایگاه بصیرت، 27مردادماه 1398، قابل بررسی در پیوند زیر:

https://basirat.ir/fa/news/316654

[3] -بندر الهتار،«بعد تفکک التحالف السعودی الأماراتی:صنعاترتب لما بعد الحرب.. عودة العلاقات الدبلوماسیة مع طهران و تواصل عربی من تحت الطاولة»، انصارالله، 19أغسطس2019، الرابط للوصول:

https://www.ansarollah.com/archives/271468

[4] – الوقت،«رسائل مهمة حملها لقاء قائد الثورة الأسلامیة مع وفد أنصارالله الیمنیة»، الجمعة 14ذی‌الحجة 1440، الرابط للوصول:

http://alwaght.com/ar/News/159912

ارسال دیدگاه