سرمایه‌گذاری اشتباه عرب‌ها بر ترامپ و رژیم صهیونیستی

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی نوشت: رهبران عرب در تلاش برای توجیه عادی‌سازی با اسرائیل، درباره آنچه آن را تهدید ایران می‌نامند، صحبت می‌کنند اما آنها تاج و تخت خود را قمار می‌کنند به جای اینکه از آن محافظت کنند.

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی در یادداشتی با عنوان «سرمایه گذاری اشتباه روی ترامپ و اسرائیل» تاکید کرد، ملت‌های عربی هستند که آینده رژیم‌های عربی را رقم می‌زنند نه سازش با رژیم صهیونیستی.

«محمد امین»، نویسنده یادداشت آورده است: برخی از رژیم‌های عربی همچنان سرمایه‌گذاری اشتباه روی دولت [دونالد] ترامپ انجام می‌دهند و برای جلب رضایت وی  اصرار دارند که در مسیر عادی‌سازی [روابط عربی را رژیم صهیونیستی] گام‌هایی پر شتاب و بی پروای  و بر خلاف جهت حرکت جریان مردمی عربی بردارند که تنها با عقیده‌ای که اخیرا نزد این رژیم‌ها شکل گرفته، قابل فهم است که ثبات تخت حکومت خود را در گرو رضایت اسرائیل می‌دانند.

وی افزود: رژیم‌های عربی از همین رو از برقراری روابط پنهانی با اسرائیل به علنی کردن این روابط روی آوردند و ظرفیت‌های خود را در راستای منافع حیاتی و راهبردی اسرائیل به کار گرفتند. به حدی که خود اسرائیلی‌ها از خدمات رایگان ارائه شده توسط پایتخت‌های کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) غافلگیر شدند.

القدس العربی آورده است: در مسیر تلاش کشورهای عربی برای بازاریابی خط مشی  سازش با دشمن اشغالگر که از جانب ملت‌هایشان تقبیح شده است، رژیم‌های مذکور یک پویش رسانه‌ای داخلی و بین المللی به منظور تکذیب روایت فلسطینی‌ها از مناقشه میان اعراب و اسرائیل از یک سو و از سوی دیگر بزرگنمایی خطر ایران برای توجیه روابط خود با تل آویو آغاز کردند.

به نوشته این روزنامه در همین ارتباط، رژیم‌های عربی مگس‌های اینترنتی و سازشکاران را برای توهین به فلسطینی‌ها و مسئله فلسطین و تمجید اسرائیل به خدمت گرفتند. آنها به همین حد بسنده نکردند بلکه برخی شیوخ را دعوت کردند تا به جستجوی شواهد قانونی برای حذف قدسیت مسجد الاقصی و نماد آن در افکار عمومی مسلمانان بپردازند به گونه‌ای که هر گونه قداستی را از آن بگیرند تا برسد به اینکه واقعیت مسجد الاقصی قبله نخست و سومین حرم شریف مسلمانان را تکذیب کنند.

القدس العربی به سفر اخیر «محمد سعود» خبرنگار سعودی حامی عادی‌سازی روابط با اسرائیل اشاره کرد که جوانان فلسطینی او را از مسجد الاقصی با اهانت بیرون اندختند و نوشت: در راستای سازش اعراب با اسرائیل، عربستان، جوانی را [در پوشش خبرنگار] به جای اینکه برای مقابله با پروژه صهیونیستی آماده کند، در یک ماموریت عادی‌سازی، به فلسطین اشغالی فرستاد.

این روزنامه افزود: ریاض قبل اینکه فلسطینی‌ها را هدف بگیرد، خودش را هدف گرفته است و هیچ کسی را نمی‌تواند متقاعد کند که آن جوان سازشکاری که کودکان قدس او را با تحقیر از مسجد الاقصی بیرون کردند در اقدامی شخصی به سرزمین‌های اشغالی رفته است، زیرا اگر رهبران جدید عربستان از کار آن جوان راضی نبودند پس چرا او را بازداشت نکردند؟ و در عوض او همچنان از طریق اسکایپ از داخل عربستان سعودی با کانال‌های اسرائیلی مصاحبه می‌کند.

نویسنده تصریح کرد: علی رغم تمام تلاش‌های برخی کشورهای حوزه خلیج (فارس) برای خشنود کردن آمریکا  از عادی‌سازی با اسرائیل و خریداری و انباشته کردن  سلاح‌های بلااستفاده از آمریکا اما سریال شگفتی‌های ناخوشایند ترامپ یکی پس از دیگری روی می‌دهد، اما گویی آنها نمی‌خواهند بدانند که آمریکا برای شما نمی‌جنگد، به جنگ‌های شما ورود نخواهد کرد و عادی‌سازی شما با دست‌پرورده آن یعنی اسرائیل لزوماً برای شما بیمه‌نامه نیست.

وی افزود: خواندن اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر اینکه آمریکا نه از کشورهای ثروتمند خلیج فارس محافظت خواهد کرد  نه امنیت را در تنگه هرمز فراهم می‌کند و ادعای وی مبنی بر اینکه وی بهترین دوست اسرائیل است این به هر طریق، منعکس کننده استراتژی بی بدیل آمریکا در این بخش از جهان است که در آن زندگی می‌کنیم.

نویسنده تاکید کرد: استراتژی ایالات متحده را مبتنی بر دو گزینه است که سومی ندارد: نفت و امنیت اسرائیل. حتی اگر توجه به گزینه اولی تغییر کند، دومی بدون تغییر باقی می‌ماند. عرب‌هایی هم که توهم عادی‌سازی دارند باید بدانند که آمریکا فقط از اسرائیل محافظت خواهد کرد و هر کاری برای عادی سازی و نزدیکی به تل آویو کنند این معادله را هرگز تغییر نخواهد داد، زیرا آمریکا این ایفای نقش رژیم‌های عربی را وظیفه تلقی می‌کند نه بیشتر و نه کم‌تر. یعنی متحدان عرب آمریکا از این طریق از آمریکا قدردانی می‌کنند و هیچ بهایی در قبال این کار دریافت نمی‌کنند.

القدس العربی نوشت: در زمینه تأکید بر سرمایه گذاری اشتباه عربی روی ترامپ و دولت وی، این امر با مطالعه مواضع رئیس جمهور ایالات متحده ترامپ  اثبات می‌شود که با مواضع سلف خود هیچ تفاوتی نداشت. با نزدیک شدن ترامپ به پایان دوره اول ریاست جمهوری، مطالعه دقیق تصمیمات وی نشان می‌دهد که رئیس جمهور فعلی آمریکا رویکرد متفاوتی از اوباما اتخاذ نکرده است. درست است که از توافق هسته‌ای خارج شد اما با ایران وارد جنگ نشد. او فقط می‌خواهد توافق اوباما را از اول بازسازی کند. ترامپ نظام اسد را تهدید کرد، اما سوریه را به روسیه تحویل داد و کاملا از آنجا عقب نشینی کرد همان طرحی که اوباما داشت.

به باور نویسنده تنها فرق ترامپ صراحت وی در حمایت از اسرائیل و توهین به متحدان عربش است و اینکه گام‌های بی سابقه‌ای در رابطه با تل آویو برداشت که هیچ رئیس جمهور دیگر آمریکا جرات انجام آن را نکرده بود. مثل اینکه قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و در تدارک معامله قرن برآمد تا مطمئن شویم که تنها اصل در رابطه آمریکا با منطقه حمایت از اسرائیل و امنیت آن است و در این راه آمریکا اهمیتی به منافع متحدانش نمی‌دهد علیرغم سخاوت اعراب و سخاوتمندی قراردادهای که با آمریکا امضا می‌کنند و عشقی که به تل آویو نشان می‌دهند.

القدس العربی آورده است: رهبران عرب در تلاش برای توجیه غیر منطقی وضعیت نزدیکی با اسرائیل در مورد تهدید ایران صحبت می‌کنند اما آنها تاج و تخت خود را قمار می‌کنند به جای اینکه از آن محافظت کنند. ملت‌های عربی هرگز زیر زور تفنگ و استبداد متقاعد نمی‌شوند که برادران فلسطینی آنها شرور هستند و اشغالگران برترند. عرب‌ها و وجدان جمعی آنها هرگز قبول نمی‌کنند که برخی رژیم‌هایشان به سمت اسرائیل بشتابند و فلسطین و عدالت و اصالت مسئله فلسطین را پایمال کنند.

در پایان آمده است: خلاصه اینکه رژیم‌های عربی به جای حفظ تاج و تخت خود بر سر آن قمار می‌کنند. ترامپ و نتانیاهو رفتنی هستند. فلسطین و مناره‌های مساجد آن و صدای ناقوس کلیساهای آن در وجدان جمعی امت و جوانان آن، جاودانه خواهد ماند.

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  • منبع: خبرگزاری فارس

ارسال دیدگاه