تحلیلی بر درگیری‌های جنوب یمن

استمرار درگیری‌ها میان نیروهای وابسته به عربستان و امارات در یمن و واکنش‌ متفاوت ریاض- ابوظبی در این زمینه، سردرگمی تحلیل‌گران در ابهام زدایی از سیاست‌های این دو متحد و پیش‌بینی آینده تحولاتِ جنوب یمن را سبب شده است.

تحلیلی بر درگیری‌های جنوب یمن

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻استمرار درگیری‌ها میان نیروهای وابسته به عربستان و امارات در یمن و واکنش‌ متفاوت ریاض- ابوظبی در این زمینه، سردرگمی تحلیل‌گران در ابهام زدایی از سیاست‌های این دو متحد و پیش‌بینی آینده تحولاتِ جنوب یمن را سبب شده است. روند تحولاتِ جنوب یمن و رویارویی متحدینِ دیروز چنان جذابیتی یافته است که تحرکات انصارالله را به حاشیه رانده و توجه علاقمندان را به خود معطوف داشته است.

🔸عربستان که با دعوت رسمی از امارات به حضور در ائتلاف عربی به دنبال تسریع در سرکوب انصارالله، سیادت بخشیدن به دولتی دست‌نشانده و پیگیری آمال سیاسی، امنیتی و اقتصادی خود در یمن بود، اکنون ناکام و ناامید، اهداف کلان خود را به کامیابی حداقلی در مناطق جنوبی و تحت سیطره امارات تقلیل داده است که البته این امر نیز مستلزم همراهی با سیاست ابوظبی در تجزیه جنوب است.

🔸اختلافات ریشه‌ایِ امارات و دولت مستعفی سبب شد تا عربستان هیچگاه موفق به برقراری آشتی دائمی میان این دو متحد خود نشود. روند تحولات اخیر یمن و ضعف روزافزون عربستان نیز هرگونه انتظار برای کنترل و مدیریت اوضاع توسط ریاض را بیهوده ساخته است.

🔸پرواضح است که رهاسازی و عدم حمایت از دولت مستعفی از سوی عربستان، گام نخست برای کسب رضایت امارات به تداوم همکاری و پذیرش حضور عربستان در جنوب یمن خواهد بود. شاید نگرانی عربستان از پیوستن یا هم‌پیمانی نیروهای دولت مستعفی با انصارالله مانع از اعلام برائت آشکار ریاض از این متحد خود شده است.

🔸درگیری‌ نیروهای وابسته به عربستان و امارات با یکدیگر این نکته را ثابت کرد که موجودیت طرفین وابسته به حمایت خارجی است. مداخله امارات و سکوت عربستان نیروهای دولت مستعفی را ناامید کرده و خطاب محترمانه منصور هادی به عربستان نیز از سرِ ناچاری و التماس است.

🔸پشتیبانی جدی امارات از نیروهای حزام‌الأمنی در منازعات جنوب یمن نشان می‌دهد که امارات بر پیگیری سیاست توسعه طلبانه خود اصرار داشته و تعهد ابوظبی به خروج از عرصه یمن دروغی بیش نیست.

🔸ترکِ جبهه‌های مرکزی یمن توسط نیروهای جنوبی و فراهم شدن زمینه‌‌‌ی پیشروی انصارالله یکی از تبعات درگیری‌های‌ جنوب بوده و به نظر می‌رسد که واکنش انصارالله به تداوم تجاوزگری امارات و شکنندگی جبهه جنوب چندان دور نخواهد بود.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه