امارات و دولت مستعفی؛ از هم‌پیمانی تا دشمنی

اماراتی‌ها که در نقش شریکی برجسته و با ادعای مشروعیت بخشی به دولت مستعفی پا به یمن گذاشتند، از همان ابتدا نه در راستای اهداف اعلامی، که با جذب، آموزش و تسلیح شبه‌نظامیان وابسته به شورای انتقالی در مسیر تجزیه جنوب یمن گام برداشتند.

امارات و دولت مستعفی؛ از هم‌پیمانی تا دشمنی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻اماراتی‌ها که در نقش شریکی برجسته و با ادعای مشروعیت بخشی به دولت مستعفی پا به یمن گذاشتند، از همان ابتدا نه در راستای اهداف اعلامی، که با جذب، آموزش و تسلیح شبه‌نظامیان وابسته به شورای انتقالی در مسیر تجزیه جنوب یمن گام برداشتند.

🔸منصور هادی در سال 2017 صراحتا اماراتی‌ها را متهم کرد که مانند یک قدرت اشغال‌گر رفتار می‌کنند. این امر دشمنیِ محمدبن زاید با دولت اخوانی منصور هادی را دو چندان و محاصره قصر «معاشیق» توسط شبه‌نظامیان وابسته به امارات در کنار حمله به جزیره سقطری را به پیش‌زمینه‌ی درگیری‌های نظامی اخیر در جنوب یمن بدل ساخت.
🔸اتحاد منصور هادی با اماراتی‌ها متأثر از رویکرد اخوانی دولت مستعفی و نیز ترجیح امارات بر تداوم جنگ جهت تثبیت نفوذ خود بر بنادر جنوب، کنترل مسیرهای کشتیرانی در دریای سرخ و شاخ آفریقا و تجزیه جنوب، هیچگاه از سطح تاکتیکی فراتر نرفت.

🔸پشتیبانی هوایی امارات از شبه‌نظامیان حزام‌الأمنی، منصور هادی را برای حذف پوشش قانونی از حضور امارات در ائتلاف عربی ترغیب کرد، اما این نکته حائز اهمیت است که دیگر نه دولت منصور هادی از مشروعیت گذشته در عرصه داخلی و بین المللی برخوردار است و نه خارج کردن شفاهی امارات از ائتلاف عربی باعث فروپاشی آن خواهد شد.

🔸گرچه منصور هادی حضور امارات در یمن را کاملا مخرب یافته، اما برای حذف پوشش قانونیِ حضور امارات در ائتلاف نیز فاقد اختیار کافیست، زیرا از یکسو دولت وی کاملا وابسته به عربستان است و از سوی دیگر در هم تنیدگی اتحاد عربستان و امارات در پرونده‌های مختلف منطقه‌ای اعم از یمن، سودان، لیبی، فلسطین و … اخراج قطعی امارات از ائتلاف را به خط قرمز عربستان بدل ساخته است.

🔸امارات نفوذ سیاسی-نظامی خود را از طریق شبه‌نظامیان یمنی در تمامی مناطق تحت نفوذ دولت مستعفی نهادینه کرده و بنابراین خروج از یمن نیز تضمینی بر پایان نقش‌آفرینی امارات در این کشور نخواهد بود.
کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه