نکاتی بر صلح احتمالی میان آمریکا و طالبان

نهمین دور از گفتگوهای طالبان و آمریکا در حالی به پایان رسید که دو طرف در حال نهایی کردن توافقی هستند که ضمن برقراری صلح میان یکدیگر، زمینه را جهت آغاز مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان فراهم کند. زلمای خلیل‌زاد فرستاده رئیس‌جمهور آمریکا در امور افغانستان، اعلام کرده توافق بر سر اصول، حاصل شده است.

نکاتی بر صلح احتمالی میان آمریکا و طالبان

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻نهمین دور از گفتگوهای طالبان و آمریکا در حالی به پایان رسید که دو طرف در حال نهایی کردن توافقی هستند که ضمن برقراری صلح میان یکدیگر، زمینه را جهت آغاز مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان فراهم کند. زلمای خلیل‌زاد فرستاده رئیس‌جمهور آمریکا در امور افغانستان، اعلام کرده توافق بر سر اصول، حاصل شده است. به نظر می‌رسد دو طرف همچنان بر سر کیفیت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، نحوه آغاز مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان و تعریف مفاهیم، اختلاف نظر دارند. درباره صلح احتمالی میان آمریکا و طالبان نکاتی قابل ذکر است:

🔸 باید توجه کرد که صلح میان آمریکا و طالبان نیازمند تغییر تعریف آمریکا از تروریسم است. تعریفی که پس از 11 سپتامبر 2001 اساس عملیات‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکا در افغانستان بوده است. در این چارجوب دکترین «پیداکن، راستی‌آزمایی کن و تمام کن» که در عملیات‌های اطلاعاتی ضد گروه‌های به زعم آمریکا تروریست استفاده می‌شد، باید مورد بازنگری اساسی قرار گیرد، همانطور که در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ و به خصوص در ماه‌های اخیر کاربرد حداقلی پیدا کرده بود.

🔸 چنین صلحی برای طالبان نیز مستلزم تغییر مشی و نگاه است. به نظر می‌رسد آمریکا تقسیم‌بندی خود در قالب تروریست خوب و تروریست بد را درتوافق احتمالی بگنجاند. در این چارجوب گروه‌هایی مانند القاعده و داعش همچنان در لیست سیاه آمریکا باقی می‌مانند. این گروه‌ها هم‌اکنون در مناطق تحت حاکمیت طالبان از آزادی عمل نسبی برخوردار هستند. بنابراین طالبان در صورت صلح با آمریکا و به دنبال آن حضور احتمالی در دولت افغانستان باید مناسبات خود با گروه‌هایی مانند القاعده را مورد بازنگری قرار دهد.

🔸 در این میان پاکستان سعی در تأثیرگذاری بر روند مذاکرات میان آمریکا و طالبان داشته است. ملا عبدالغنی برادر، مذاکره‌کننده ارشد طالبان در آبان ماه سال گذشته در آغاز مذاکرات میان آمریکا و طالبان از زندان کراچی پاکستان آزاد شد. به نظر می‌رسد دولت پاکستان از افزایش نقش سیاسی-امنیتی طالبان در افغانستان حمایت می‌کند. حضور طالبان در دولت افغانستان از یکسو پاکستان را از تهدیدات امنیتی در مرزهایش با افغانستان آسوده خاطر کرده و از سوی دیگر با تمرکز بیشتر بر مرزهایش با هند از این موضوع به عنوان اهرم فشاری در مسئله کشمیر استفاده خواهد کرد. بنابراین به نظر می‌رسد پاکستان از موفقیت مذاکرات میان آمریکا و طالبان بیشترین سود را می‌برد.

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه