سازگاری اقتصاد ایران با تحریم‌ها

اخیراً در فضای مجازی بحث‌هایی پیرامون میزان تأثیرگذاری تحریم‌های اعمال شده بر اقتصاد ایران مطرح شده است. در 10 سال اخیر ایران دو بار متحمل تحریم‌های سخت کشورهای غربی و به خصوص آمریکا شده است.

سازگاری اقتصاد ایران با تحریم‌ها

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

✍️ اخیراً در فضای مجازی بحث‌هایی پیرامون میزان تأثیرگذاری تحریم‌های اعمال شده بر اقتصاد ایران مطرح شده است. در 10 سال اخیر ایران دو بار متحمل تحریم‌های سخت کشورهای غربی و به خصوص آمریکا شده است. در هر دوبار اقتصاد ایران با وجود مواجه شدن با شوک‌های اولیه خود را با شرایط وفق داده و توانسته مواد و ابزارآلات مورد نیاز خود را وارد کند. با نگاه به آمارها می‌توان دریافت که به موجب این تحریم‌ها سهم کشورهای صنعتی غربی ار بازار ایران کم شده و بر سهم کشورهای واسطه‌ای که ایران با وجود آنها سعی در دورزدن تحریم‌ها دارد افزوده شده است. کشورهایی مانند چین و هند.

✍️ بنا بر بررسی‌های انجام شده اقتصادهایی مانند ایران در عمل تأثیر چندانی از تحریم‌های مالی نمی‌پذیرند. از دلایل آن، وجود پایه صنعتی قابل توجه این اقتصادها است. همچنین این کشورها بازار مصرفی بزرگی دارند و دلیل دیگر وجود سطح پایین مالی‌گرایی است. اقتصاد ایران از یکسو از روابط تجاری متنوع با کشورهای جهان چه غربی و چه شرقی سود می‌برد و از سوی دیگر برخلاف ترکیه و روسیه وابستگی مستقیمی به سیستم مالی آمریکا ندارد.

✍️ بنابراین با وجود اثراتی که تحریم‌ها بر جای می‌گذارد در سطح اقتصاد کلان، کشور در حال سازگاری مجدد با شرایط است. تغییر هدف صادرات از کشورهای «همراه کننده با تحریم‌ها» به کشورهایی که حاضر به نادیده‌گرفتن تحریم‌ها هستند و همچنین یافتن بازارهای جدید برای واردات کالا، می‌تواند از موارد این نوع سازگاری باشد. بنابراین برخلاف تبلیغات کشورهای غربی مبنی بر اثرات فلج‌کننده تحریم‌ها، به نظر می‌رسد ایران پس از گذراندن شوک‌های منفی اولیه، در حال بازیابی اقتصادی خود است.

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه