روسیه، چین، ایران، سوریه و کوبا هم‌پیمانانی برای مبارزه با تحریم‌های آمریکا

نیوزویک نوشت روسیه، چین، ایران، سوریه و کوبا برای مبارزه با تحریم‌های آمریکا از یکدیگر حمایت می‌کنند.

نشریه آمریکایی نیوزویک در پایگاه اینترنتی خود و در تحلیلی نوشت: روسیه، چین، ایران، سوریه و کوبا در میان کشور‌هایی هستند که به مقابله با استفاده آمریکا از تحریم‌ها به عنوان ابزاری برای پیشبرد سیاست خارجی خود در جهان می‌پردازند. این قدرت‌ها همواره به دنبال راه‌هایی بوده‌اند تا در این نبرد مشترک از یکدیگر حمایت کنند.

«برونو رودریگز» وزیر امور خارجه کوبا، روز پنجشنبه در توئیتی تحریم‌های آمریکا ضد نهاد‌های دریایی ایران را نقض قوانین بین‌المللی خواند. وی این توئیت را در واکنش به اعلام این خبر از سوی وزارت امور خارجه آمریکا که محدودیت‌های بیشتری ضد تلاش‌های جمهوری اسلامی برای ارسال نفت با کشتی اعمال می‌شود، نوشت.

یک روز بعد محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، این توئیت را بازنشر کرد و نوشت: تروریسم اقتصادی آمریکا ضد کوبا، چین، روسیه، سوریه و ایران زندگی مردم غیرنظامی را هدف قرار می‌دهد. به اعتقاد ظریف، آمریکا تلاش می‌کند از راه ارعاب مردم بی‌گناه به اهداف سیاسی خود دست یابد.

وی افزود: حالا دیگر، رفتار شرورانه ایالات متحده، دزدی دریایی، رشوه و اخاذی را هم در بر می‌گیرد. به کوبا ادای احترام می‌کنیم و در کنار آن می‌ایستیم.

با وجود آنکه استفاده واشنگتن از تحریم برای دستیابی به اهداف سیاسی به خیلی پیش از ریاست جمهوری دونالد ترامپ باز می‌گردد، اما این رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه استفاده از این روش را گسترش داده است.

یک روز پیش از آنکه برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، خبر اعمال محدودیت‌های بیشتر برای تهران و تخصیص جایزه ۱۵ میلیون دلاری را برای کسانی که در شبکه دریایی سپاه پاسداران انقلاب اخلال ایجاد کنند، اعلام کرد، نشریه اقتصادی پترولیوم اکونومیست [Petroleum Economist] به نقل از یک منبع عالی‌رتبه نوشت: چین موافقت کرده است حدود ۲۸۰ میلیارد دلار در صنعت نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند.

آمریکا و چین مدتهاست درگیر یک جنگ تجاری چند میلیارد دلاری هستند و دولت ترامپ نام شرکت بزرگ هوآوی چین را در فهرست سیاه قرار داده است.

«گئورگی مرادف» معاون نخست‌وزیر دولت محلی کریمه، ماه گذشته در حمایت از ایران گفت: به کشتی‌های ایرانی اجازه دسترسی به دریای مدیترانه از طریق کانال ولگا-دن و دریای سیاه را خواهد داد.

مرادف در آن زمان در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی تاس روسیه گفت: منافع مشترک در همکاری‌های بین ایران و کریمه به ویژه به علت سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا، تحریم‌هایی که ضد ایران اعمال می‌کند و پیامد‌های آن، در حال افزایش است.

کریمه در سال ۲۰۱۴ پس از برگزاری یک همه پرسی به روسیه الحاق شد. آمریکا که این کار را غیرقانونی می‌داند، تحریم‌هایی ضد روسیه و دولت منطقه‌ای کریمه وضع کرد. در دوره ریاست جمهوری ترامپ آمریکا تحریم‌ها ضد مسکو را نیز افزایش داده است.

علاوه بر آن، ترامپ درصدد برآمد تلاش‌های دولت قبلی آمریکا در زمینه کاهش محدودیت‌ها ضد کوبا را بی‌اثر سازد. کوبا برای نزدیک به شش دهه با تحریم‌های آمریکا مواجه بوده است. «ریکاردو کابریساس» معاون نخست‌وزیر کوبا، روز جمعه در دیدار با «ادریس میا» سفیر سوریه در کوبا، ضمن تاکید بر حمایت کشورش از سوریه در جنگ با تروریسم، تقویت روابط دو کشور در تمام زمینه‌ها به ویژه در بخش اقتصادی را ضروری خواند.

از طرف دیگر به اعتقاد نویسنده، نتیجه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی دمشق نیز جالب توجه است، رویدادی که آمریکا هشدار داده بود احتمالا همه شرکت‌کنندگان در آن را تحریم خواهد کرد. اما با وجود این تهدید می‌توان در میان شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه به بلاروس، چین، کوبا، اندونزی، ایران، عراق، کره شمالی، مقدونیه شمالی، عمان، پاکستان، فیلیپین، روسیه، امارات عربی متحده و ونزوئلا اشاره کرد.

 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  •  

  • منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال دیدگاه