استعفای گرینبلات و آینده طرح صلح ترامپ

کاخ سفید پنج‌شنبه اعلام کرد جیسون گرینبلات فرستاده ترامپ در امور خاورمیانه در حال ترک دولت است. گرینبلات دو سال قبل برای تحلیل منازعه اسرائیل و فلسطین و تهیه طرحی واقع‌بینانه و قابل‌اجرا برای حل مسأله فلسطین و گسترش روابط رژیم صهیونیستی و کشورهای منطقه به دولت ترامپ پیوست.

استعفای گرینبلات و آینده طرح صلح ترامپ

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻کاخ سفید پنج‌شنبه اعلام کرد جیسون گرینبلات فرستاده ترامپ در امور خاورمیانه در حال ترک دولت است. گرینبلات دو سال قبل برای تحلیل منازعه اسرائیل و فلسطین و تهیه طرحی واقع‌بینانه و قابل‌اجرا برای حل مسأله فلسطین و گسترش روابط رژیم صهیونیستی و کشورهای منطقه به دولت ترامپ پیوست. اگر چه گفته شده است تا رونمایی از طرح صلح توسط ترامپ، او در نقش خود باقی خواهد ماند اما این اتفاق تردیدها درباره انتشار طرح را افزایش می دهد. در این خصوص نکاتی قابل ذکر است:

🔸 گفته شده است بعد از رفتن گرینبلات، «آوی برکوویتز » معاون کوشنر که یک جوان 30 ساله است و تجربه‌ای در امور خاورمیانه ندارد و برایان هوک نماینده ویژه در امور ایرن نقش بیشتری در تیم ترامپ برای طرح صلح برعهده خواهند گرفت.
🔸 در دوره تصدی گرینبلات، امریکا پیوندهای دیپلماتیک خود با فلسطینی‌ها را کاهش داد، کنسولگری خود در قدس و نمایندگی فلسطین در واشنگتن را بست وکمک‌های مالی به اراضی فلسطینی و تشکیلات خودگردان را متوقف کرد. در مقابل، گرینبلات روی تقویت اتحاد امریکا و اسرائیل کار کرده‌است و روش حرف زدن حکومت امریکا درباره شهرک‌ها، گذرگاه‌ها و دیگر مسائل ادامه‌دار مرتبط با منازعه فلسطین رادر جهت منافع بیشتر رژیم صهیونیستی تغییر داده است.

🔸 از نظر فلسطینی‌ها گرینبلات و سایر اعضای تیم ترامپ به جای بی‌طرف بودن، با حمایت از شهرک‌سازی‌ها و زمین‌خواری‌های رژیم صهیونیستی و اقدامات تنبیهی دلبخواهانه علیه فلسطینی‌ها و به حاشیه راندن دیدگاه آنها، قهرمانان ایدئولوژی راستگرایی اسرائیل بوده‌اند و از این روایت حکومت راستگرای اسرائیلی حمایت می‌کنند که ایجاد یک کشور دائم فلسطینی خطری امنیتی برای اسرائیل خواهد بود.

✔️ استعفای گرینبلات پایان طرح موسوم به معامله قرن نیست اما اعتراف واضحی توسط آمریکاست که این طرح با موانع بسیاری روبروست. در واقع استعفای او هیچ تفاوتی به حال چیزی که واقعاً نمی‌توان آن را یک طرح صلح نامید نخواهد کرد.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه