لیبی؛ میدان کنشگری بازیگران خارجی

تحولات اخیر لیبی نشان می‌دهد با وجود پیشروی‌ نیروهای «خلیفه حفتر»، در روزهای اخیر اما نیروهای دولت وفاق ملی توانسته‌اند از محورهای مختلف ازجمله جنوب طرابلس، موفقیت‌هایی به دست آورند.

لیبی؛ میدان کنشگری بازیگران خارجی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻تحولات اخیر لیبی نشان می‌دهد با وجود پیشروی‌ نیروهای «خلیفه حفتر»، در روزهای اخیر اما نیروهای دولت وفاق ملی توانسته‌اند از محورهای مختلف ازجمله جنوب طرابلس، موفقیت‌هایی به دست آورند. روند این تحولات نشان‌دهنده برخی نکات قابل ذکر است:

🔸 در مقطعی، حمایت‌های برخی کشورها از جمله عربستان و امارت از نیروهای خلیفه حفتر در سایه ممانعت مسکو از تصویب قطعنامه علیه آن‌ها و سکوت واشنگتن در قبال تحولات لیبی، باعث شد تا پیشروی‌ نیروهای دولت طُبرُق در مناطق مختلف این کشور افزایش یابد. به‌گونه‌ای که حفتر تا آستانه تصرف طرابلس نیز پیش رفت. به نظر می‌رسد حامیان ژنرال بلندپرواز لیبی در این مقطع به دنبال اعطای فرصتی به وی بودند تا سیطره خود را بر لیبی گسترش دهد.

🔸در چند هفته اخیر اما، افزایش حمایت ترکیه و قطر از دولت وفاق ملی، روند پیشروی نیروهای شرق را متوقف کرد. دیدار فائز السراج با اردوغان و نقش پهپادهای اهدایی ترکیه به دولت وی قابل اشاره است.

🔸از سوی دیگر همزمان با رویارویی نظامی‌ نیروهای نیابتی عربستان و امارات در یمن، تحولات لیبی اندکی به حاشیه رفته است. به نظر می‌رسد چالش‌های ریاض و ابوظبی در مناطق جنوبی یمن، تاحدودی باعث کاهش تمرکز آن‌ها بر لیبی شده است.

✔️ لیبی امروز عرصه تام و تمام رقابت‌های بازیگران مختلف شده است. سازگاری یا ناسازگاری منافع کنشگران متعدد درگیر در این منازعه، بی‌ارتباط با تحولات کلان بین آن‌ها در سایر پرونده‌ها نیست. برای مثال روس‌ها همزمان با ترکیه و عربستان چندین پرونده همکاری دارند که طبیعتاً مؤلفه‌های آن‌ها در نوع کنشگری مسکو در تحولات لیبی نیز اثر دارد.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه