تسخیر وزارت نفت عربستان توسط شاهزاده‌ها؛ دلایل و پیامدها

سه سال قبل بود که تغییرات پادشاهی عربستان دامن وزارت نفت را نیز گرفت و علی النعیمی پس از 21 سال حضور در رأس وزارت نفت جای خود را به خالد الفالح داد.

تسخیر وزارت نفت عربستان توسط شاهزاده‌ها؛ دلایل و پیامدها

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻سه سال قبل بود که تغییرات پادشاهی عربستان دامن وزارت نفت را نیز گرفت و علی النعیمی پس از 21 سال حضور در رأس وزارت نفت جای خود را به خالد الفالح داد. از آن‌جا که وزارت نفت عربستان به دلیل نیاز تخصصی و عدم گره‌خوردگی با علایق سیاسی همواره از دسترس شاهزاده‌ها دور مانده بود، انتظار می‌رفت که خالد الفالح نیز به مانند وزرای پیشین، سالیان زیادی را در این مسئولیت باقی بماند، اما وی اخیرا و پس از سه سال فعالیت جای خود را به یکی از فرزندان ملک سلمان به نام عبدالعزیز داد. در رابطه با دلایل و پیامدهای احتمالی این تغییر نکات ذیل قابل ارائه است:

🔸گرچه خالد الفالح اهتمامی ویژه به انجام اصلاحات در وزارت نفت داشت و هیچ‌گاه مخالفتی صریح با طرح‌های اصلاحی ولیعهد سعودی از خود بروز نداده بود، اما نسبت به پذیره‌نویسی و فروش سهام آرامکو به عنوان مهم‌ترین منبع تأمین مالی سند چشم انداز 2030 انتقاداتی جدی داشت.

🔸واگذاری سکان مدیریت وزارت نفت و ستون فقرات اقتصاد نفتی عربستان به یکی از شاه‌زادها، ضمن برانگیختن حساسیت داخلی، فعالان منطقه‌ای و بین‌المللیِ بازار نفت را نیز نگران کرده است، زیرا این امر را مقدمه‌ای برای ماجراجویی مجدد محمدبن سلمان در بازار نفت، تقویت نفوذ سیاسی و دست‌اندازی وی بر منابع اقتصادی عربستان می‌دانند.

🔸قرارگیری شاه‌زاده‌ای مبتدی در رأس وزارت نفت که فاقد تجربه عملیاتی در حوزه انرژیست، ضمن افزایش توان تصمیم‌سازی و مداخله محمد بن سلمان در این وزارت‌خانه، نگاه بلندپروازانه، شخصی و غیر تخصصی وی را جایگزین مدیریت نهادی و مبتنی بر الزامات تخصصی در وزارت نفت خواهد کرد.

🔸تغییر سریع و بی سابقه وزیر نفت عربستان حامل این پیام به مقامات سیاسی این کشور بود که در صورت عدم همراهی با طرح‌های محمدبن سلمان یا ایستادگی در برابر بلندپروازی‌های وی، از هیچ ضمانت بقاء یا مصونیتی در منصب مدیریتی خود برخوردار نخواهند بود.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه