منصور هادی، عصای شکسته‌ی ریاض در یمن

شاید بتوان کنار رفتن پرده از سیاست‌ها و مواضع پنهان ریاض-ابوظبی را یکی از مهم‌ترین تبعات منازعات جنوب یمن دانست. اراده عربستان برای عبور از دولت مستعفی و همراهی با طرح تجزیه یمن و اصرار امارات بر جنگ نیابتیِ نفوذ جهت تثبیت حضور خود در یمن به رغم ادعای قبلی مبنی خروج از این کشور، دو مقوله‌ برملا شده در پرتو منازعات جنوبی‌هاست.

منصور هادی، عصای شکسته‌ی ریاض در یمن

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻شاید بتوان کنار رفتن پرده از سیاست‌ها و مواضع پنهان ریاض-ابوظبی را یکی از مهم‌ترین تبعات منازعات جنوب یمن دانست. اراده عربستان برای عبور از دولت مستعفی و همراهی با طرح تجزیه یمن و اصرار امارات بر جنگ نیابتیِ نفوذ جهت تثبیت حضور خود در یمن به رغم ادعای قبلی مبنی خروج از این کشور، دو مقوله‌ برملا شده در پرتو منازعات جنوبی‌هاست.

🔸پس از آن‌که عربستان اشغال یمن را در همکاری با دولت مستعفی ناممکن یافت، سودای عبور از این متحد خود به عنوان مقدمه‌ی تجزیه یمن در همراهی با امارات را داشت که منازعات جنوب و انفعال معنی‌دار عربستان، پرده‌ از این هدف حداقلی ریاض کنار زد.

🔸امتناع غیر منتظره دولت مستعفی از گفتگو با شورای انتقالی و تأکید بر تخلیه اماکن اداری-نظامی متصرفه و بر زمین گذاشتن سلاح به عنوان پیش‌شرط گفتگو، آن هم با ابوظبی و نه شورای انتقالی جنوب، امیدهای عربستان برای جمع کردن تمامی طرف‌ها زیر چتر واحد ائتلاف به عنوان منطقی‌ترین راه‌ حل بحران جنوب کمرنگ ساخت.

🔸انفعال طولانی مدت عربستان در برابر اقدامات شبه‌نظامیان جنوب و فشار بر منصور هادی برای عبور از حزب اصلاح، تأثیرگذاری بیشتر رهبران اصلاح بر تصمیمات دولت مستعفی و نیز تخلیه پایگاه‌های مرزی عربستان توسط نیروهای دولت مستعفی جهت حضور در جبهه‌های جنوبی را سبب شده است.

🔸سماجت و ایستادگی مقامات دولت مستعفی در برابر فشارهای سیاسی-نظامی، آسیب پذیری خطوط مرزی عربستان در پی خروج نیروهای منصور هادی و از همه مهم‌تر، قیام برخی قبایل یمنی در أبین بر علیه اقدامات شورای انتقالی و اشغال‌گری امارات سبب شده است تا عربستان در عقب نشینی آشکار ضمن کاهش فشارها بر دولت مستعفی، برای اولین بار در حمایت از آن‌ها بیانیه دهد.

🔸دولت مستعفی یمن که قرار بود به عنوان عصای دست عربستان در برابر انصارالله عمل کند، اکنون در نقش مانعی بزرگ، مسیر تحقق هدف حداقلی عربستان را نیز مسدود ساخته است.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه