ضمیمه‌سازی کرانه باختری: فرصتی تاریخی

نتانیاهو وعده داده است در صورت پیروزی در انتخابات بخش مهمی از کرانه باختری را به اسرائیل ضمیمه کند. او سه شنبه 19 شهریور یک هفته مانده به انتخابات پارلمان در یک نشست خبری گفت این یک فرصت تاریخی برای اعمال حاکمیت اسرائیل بر کرانه غربی رود اردن است و قصد خود برای اعمال حاکمیت اسرائیل بر دره اردن و شمال دریای مرده پس از تاسیس دولت جدید را اعلام کرد.

ضمیمه‌سازی کرانه باختری: فرصتی تاریخی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻نتانیاهو وعده داده است در صورت پیروزی در انتخابات بخش مهمی از کرانه باختری را به اسرائیل ضمیمه کند. او سه شنبه 19 شهریور یک هفته مانده به انتخابات پارلمان در یک نشست خبری گفت این یک فرصت تاریخی برای اعمال حاکمیت اسرائیل بر کرانه غربی رود اردن است و قصد خود برای اعمال حاکمیت اسرائیل بر دره اردن و شمال دریای مرده پس از تاسیس دولت جدید را اعلام کرد. او همچنین وعده داد که گام دوم، اعمال حاکمیت بر شهرک‌های یهودی‌نشین واقع در اراضی اشغالی ضمن هماهنگی با آمریکا خواهد بود. در این خصوص ذکر چند نکته حائز اهمیت است:

🔸 نتانیاهو در آستانه انتخابات قبلی که در فروردین برگزار شد نیز چنین وعده‌ای داده بود. اگر چه این گونه تحلیل می‌شود که او صرفاً در جهت تبلیغات انتخاباتی و مخصوصاً برای جذب رأی جناح راست افراطی و شهرک‌نشینان که کرانه غربی را بخشی از “ارض موعود” می‌دانند چنین وعده‌ای داده است اما تحولات سال‌های اخیر نشان می‌دهد که این وعده صرفاً یک شعار انتخاباتی نیست.
🔸 به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و حاکمیت آن رژیم بر بلندی‌های جولان توسط ترامپ، حرکت برخی کشورهای عربی در جهت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و بی‌عملی تشکیلات خودگردان فلسطین در مقابل اقدامات تجاوزکارانه آن رژیم، این جسارت را به نتانیاهو بخشیده است که در جهت تجاوزگر‌ی‌های بیشتر گام بردارد.

🔸 این صحبت‌های نتانیاهو با واکنش شدید جامعه بین‌المللی از جمله اتحادیه اروپا، سازمان همکاری اسلامی و دبیرکل سازمان ملل روبرو شده است اما آمریکا هیچ واکنشی نشان نداده است. دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل قبلاً گفته بود که اسرائیل حق دارد برخی از بخش‌های کرانه باختری را به خاک خود ملحق کند. این شواهد نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی شرایط را از جانب آمریکا برای چنین اقدامی فراهم دیده است.

✔️ در شرایط فقدان واکنش عملی و مؤثر جامعه بین‌المللی، حمایت همه جانبه دولت ترامپ و بی‌ثباتی و اختلافات منطقه‌ای، طبیعی است که نتانیاهو این وضعیت را یک فرصت تاریخی برای ضمیمه کردن کرانه باختری قلمداد کند.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه