چرا بولتون برکنار شد؟

جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید، سه‌شنبه هفته قبل توسط دونالد ترامپ از سمت خود برکنار شد. جان بولتون از چهره‌های افراطی، مخالف با جمهوری اسلامی ایران و دارای ارتباطات ویژه با رژیم صهیونیستی و سازمان منافقین است.

چرا بولتون برکنار شد؟

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید، سه‌شنبه هفته قبل توسط دونالد ترامپ از سمت خود برکنار شد. جان بولتون از چهره‌های افراطی، مخالف با جمهوری اسلامی ایران و دارای ارتباطات ویژه با رژیم صهیونیستی و سازمان منافقین است. از همان زمان انتصاب وی به سمت جدید، بدیهی بود که این انتصاب پیش‌درآمد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام باشد. بر همین اساس با شروع به کار بولتون، وی نه‌تنها پرچم‌دار خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران گردید، بلکه در شراکتی آشکار با بن زاید، بن سلمان و نتانیاهو، آغازگر جنگ اقتصادی وسیعی علیه جمهوری اسلامی ایران بود و ادعا می‌کرد که جمهوری اسلامی ایران جشن چهل‌سالگی انقلاب خود را نخواهد دید.
🔸همچنین وی در کنار پرونده جمهوری اسلامی ایران که خواهان حمله نظامی به ایران و براندازی بود، اقدام به چندین مورد دخالت آشکار در ونزوئلا، باهدف ساقط کردن دولت نیکولاس مادورو کرد که همگی این اقدامات، به دلیل مقاومت دولت ونزوئلا، ناکام ماند و همین امر باعث عصبانیت ترامپ از بولتون شد. در کنار ناکامی بولتون در ونزوئلا، هدف دیگر وی که ساقط کردن جمهوری اسلامی ایران به‌وسیله انجام جنگ اقتصادی بود، با مقاومت مردم ایران ناکام گردید و باعث تشدید نارضایتی ترامپ از بولتن گردید.
🔸تحول دیگری که در طی ماه‌های گذشته اتفاق افتاد، ساقط نمودن پهباد جاسوسی آمریکایی و توقیف نفت‌کش انگلیسی توسط سپاه بود که به متصدیان امر در واشنگتن بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب فهماند « دوران بزن و در رو» تمام‌شده است. اما بولتون کماکان حتی پس‌ازاین دو اتفاق، بر نقشه‌های جنگ طلبانه خود اصرار می‌ورزید که موجب تشدید اختلاف‌نظر میان وی و ترامپ شد.
🔸از سوی دیگر ترامپ و مایک پومپئو از مدت‌ها قبل بنا به دلایل گوناگون ازجمله در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به دنبال انجام ملاقات با رئیس‌جمهور ایران هستند و به‌منظور انجام این ملاقات، در جلسه هفته قبل دولت ترامپ، او و برخی از وزرایش نظیر پومپئو خواهان کاهش تحریم‌های ایران از سوی آمریکا می‌شوند، اما به گزارش بلومبرگ (https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-09-10/trump-fires-bolton-as-top-security-adviser-citing-disagreements) این موضوع با مخالفت شدید بولتون مواجه می‌شود و سرانجام موجب می‌شود تا ترامپ تصمیمی را که در خصوص بولتون گرفته بود، با توجه به موارد ذکرشده، جامه عمل بپوشاند.

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه