منطقه در یک نگاه (25 شهریور 98)

منطقه در یک نگاه (25 شهریور 98)

#منطقه_در_یک_نگاه |25 شهریور 98

1️⃣ سخنگوی نیروهای مسلح یمن به خارجی‌های مشغول در عربستان هشدار داد این کشور را ترک کنند چون ممکن است هر نقطه از عربستان در هر لحظه هدف قرار گیرد. «یحیی سریع» درباره عملیات اخیر ارتش یمن علیه تأسیسات نفتی آرامکو نیز گفت: این عملیات به وسیله‌ پهپادهایی صورت گرفت که با موتورهای مختلف از جمله موتور معمولی و موتور جت کار می‌کنند. علاوه بر این، یک مقام نظامی یمنی هم به دولت امارات هشدار داد که در صورت عدم خروج کامل از یمن، تأسیسات نفتی این کشور هدف قرار خواهند گرفت.

2️⃣ «منصف المرزوقی» رئیس‌جمهور پیشین تونس با اذعان به شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری، نتایج انتخابات را «ناامیدکننده» خواند. براساس برخی اخبار غیررسمی، نتایج اولیه از دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری در تونس حاکی از آن است که میزان مشارکت ۴۵.۲ بوده و «قیس سعید» و «نبیل القروی» به دور دوم راه یافته‌اند.

3️⃣ یکی از اعضای حماس ضمن ابراز ناخرسندی و تأسف بسیار از بازداشت فلسطینی‌ها در عربستان اعلام کرد، رئیس دفتر سیاسی حماس هم برای آزادی بازداشت‌شدگان به شاه سعودی نامه نوشته اما تغییری در وضعیت فعلی به وجود نیامده است.

4️⃣ سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به اتهام‌زنی آمریکا به ایران درباره حمله یمنی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان سعودی گفت: «ما از همه می‌خواهیم از اقدامات و نتیجه‌گیری‌های عجولانه پرهیز کنند».

5️⃣ به‌رغم تلاش‌های واشنگتن برای منصرف کردن کشورها از خرید سامانه‌های دفاع موشکی «اس-400» روسیه، «سرگئی چمیزوف» رئیس شرکت «روس‌ تک» اعلام کرد که مسکو و دهلی نو قراردادی را به ارزش بیش از پنج میلیارد دلار برای تحویل این سامانه‌ها به هند منعقد کرده‌اند.

6️⃣ «دونالد ترامپ» در جدیدترین پیام توییتری خود نوشت: «از آنجایی که ما در چند سال گذشته، عملکرد خوبی در بخش انرژی داشتیم (ممنون آقای رئیس‌جمهور!)، ما انرژی را به صورت خالص صادر می‌کنیم و هم‌اکنون تولیدکننده درجه یک انرژی در جهان هستیم. ما به نفت و گاز خاورمیانه (غرب آسیا) نیازی نداریم و در حقیقت نفتکش‌های بسیار اندکی در آنجا داریم، اما به همپیمانان خود کمک می‌کنیم!»

7️⃣ رؤسای جمهور ایران و ترکیه امروز و پیش از برگزاری نشست سه جانبه سران ترکیه‌، ایران و روسیه درباره سوریه، با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه