کانال 15 میلیارد دلاری و تعهدات برجامی اروپا

دولت فرانسه هفته گذشته اقدام به ارائه یک خط اعتباری 15 میلیارد دلاری نمود. جمهوری اسلامی ایران باگذشت یک سال و چهار ماه پس از خروج آمریکا از برجام و با مشاهده بی‌عملی اعضای اروپایی برجام، در سه مرحله اقدام به کاهش تعهدات خود نمود.

کانال 15 میلیارد دلاری و تعهدات برجامی اروپا

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻دولت فرانسه هفته گذشته اقدام به ارائه یک خط اعتباری 15 میلیارد دلاری نمود. جمهوری اسلامی ایران باگذشت یک سال و چهار ماه پس از خروج آمریکا از برجام و با مشاهده بی‌عملی اعضای اروپایی برجام، در سه مرحله اقدام به کاهش تعهدات خود نمود. همین امر یکی از دلایل تلاش‌های جسته‌وگریخته از سوی اعضای اروپایی برجام شده است تا به‌نوعی مانع از کاهش بیشتر تعهدات از سوی ایران شوند. چراکه ایران زمانی که در حال عمل به تعهدات هرچه بیشتر خود باشد، به زمانی که این تعهدات را کاهش داده و یا درنهایت از برجام خارج شود، برای اروپایی‌ها ارجح است.
🔸بر همین اساس کشورهای کلیدی اروپایی به دنبال این هستند که با صرف کمترین هزینه، بیشترین بهره را از این توافق ببرند. به همین دلیل ظرف مدت‌زمانی که از زمان خروج آمریکا از برجام می‌گذرد، اروپایی‌ها همواره صرف‌نظر از اجرا یا عدم اجرای پیشنهاد‌های خود، مواردی را نظیر کانال تبادلات مالی، اینستکس و یا همین خط اعتباری اخیر به ایران پیشنهاد نموده‌اند که در خوش‌بینانه ترین حالت ممکن، این پیشنهاد‌ها در وضعیت کف تعهدات طرف مقابل ایران در توافق برجام قرار دارد.
🔸اما اعضای اروپایی برجام، حتی در همین وضعیت هم که حاضر به اجرای کمترین تعهدات در قالب اینستکس و یا همین خط اعتباری اخیر شده‌اند، اجرای این موارد را منوط به اجرای شرایطی از سوی جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند. از جمله شرایطی که مد نظر طرف اروپایی است، می‌توان به انجام مذاکره با جمهوری اسلامی ایران و تن دادن نظام به خواسته‌های آن‌ها در خصوص تغییر در سیاست‌های منطقه‌ای نظام و محدود کردن توان دفاعی کشور اشاره کرد.

🔸درصورتی‌که باکمی مداقه در خصوص وضعیت کنونی می‌توان به‌راحتی به این نکته پی برد که همین پیشنهاد‌های اندکی که طرف اروپایی ارائه می‌دهد، ماکت کوچک‌شده تعهدات طرف مقابل در خصوص اجرای برجام است و هیچ ارتباط ماهیتی با مواردی که مدنظر اروپایی‌ها است، ندارد. همچنین لازم به ذکر است که اعضای اروپایی برجام، با در نظر داشتن تمامی شرایط فوق، حتی اجرای این خط اعتباری اخیر را منوط به موافقت دولت آمریکا کرده‌اند.

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه