بازگشت آمریکا به جلسات کمیسیون برجام، شروط و الزامات

در هفته‌های اخیر زمزمه‌هایی در خصوص بازگشت آمریکا به جلسات کمیسیون برجام مطرح‌شده است. اما این بازگشت، واجد شروط و الزاماتی است.

بازگشت آمریکا به جلسات کمیسیون برجام، شروط و الزامات

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻در هفته‌های اخیر زمزمه‌هایی در خصوص بازگشت آمریکا به جلسات کمیسیون برجام مطرح‌شده است. اما این بازگشت، واجد شروط و الزاماتی است. در ادامه به بررسی این شروط پرداخته می‌شود.

🔸دولت آمریکا از زمان آغاز اجرای توافق برجام در اوایل سال 2016، از اجرای تعهدات خود به انحاء و عناوین مختلف امتناع می‌کرد. به‌گونه‌ای که مقامات ارشد دولت، نظیر دکتر علی‌اکبر صالحی و دکتر ولی‌الله سیف در اوایل شروع اجرای برجام، به این نکته اذعان کردند که هنوز مشکلات مالی و بانکی ناشی از تحریم‌ها برطرف نشده و یا برجام خوب اجرا نمی‌شود.

🔸در ادامه دولت اوباما که وزیر خارجه‌اش، توافق برجام را امضا کرده بود، علاوه بر عدم اجرای تعهدات خود، شروع به اعمال تحریم‌های جدیدی نظیر تحریم آیسا نمود که نقض صریح توافق برجام بود. باروی کار آمدن دولت دونالد ترامپ، این وضعیت با شدت بیشتری ادامه پیدا کرد و تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شد که ازجمله آن‌ها می‌توان به قانون تحریم‌های کاتسا اشاره کرد.

🔸درنهایت دولت آمریکا در ماه می سال 2018 با پرچم‌داری افرادی نظیر جان بولتون به‌صورت یکجانبه از توافق برجام خارج شد و در یک همسویی آشکار با دشمنان جمهوری اسلامی ایران نظیر عربستان سعودی و رژیم اشغالگر قدس، اقدام به وضع شدیدترین تحریم‌ها و اعمال جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران کرد.

🔸باگذشت یک سال و چهار ماه از خروج آمریکا از برجام و بی‌نتیجه ماندن دشمنی‌های آمریکا در حق ایران به دلیل مقاومت اعجاب‌برانگیز مردم کشور، زمزمه‌های بازگشت آمریکا به این توافق شنیده می‌شود. اما آمریکا اگر واقعا خواهان بازگشت به جلسات کمیسیون برجام است، باید شروط و الزاماتی را لحاظ نماید. این شروط و الزامات شامل توبه این کشور از اقدامات گذشته خود، لغو تمامی تحریم‌های وضع‌شده توسط این کشور و عمل به تعهدات کامل خود در برجام است.

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه