دلایل غیرعقلانی بودن هرگونه مذاکره و در هر سطحی با آمریکا

در ماه‌های اخیر و به خصوص پس از اعمال سیاست کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران تحرکاتی از سوی برخی طرف‌های بین‌المللی و به خصوص کشورهای اروپایی صورت گرفته است.

دلایل غیرعقلانی بودن هرگونه مذاکره و در هر سطحی با آمریکا

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻 در ماه‌های اخیر و به خصوص پس از اعمال سیاست کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران تحرکاتی از سوی برخی طرف‌های بین‌المللی و به خصوص کشورهای اروپایی صورت گرفته است. این تحرکات بر متقاعد کردن ایران جهت پذیرفتن آغاز مذاکرات مجدد بر سر برنامه هسته‌ای و همچنین موضوعات منطقه‌ای و موشکی استوار است. رهبر انقلاب اسلامی روز گذشته در جلسه درس خارج فقه به این موضوع اشاره کردند و عنوان کردند:«[در صورت عدم بازگشت به برجام] هیچ مذاکره‌ای در هیچ سطحی بین مسئولان جمهوری اسلامی و آمریکایی‌ها اتفاق نخواهد افتاد ». با توجه به شرایط فعلی و عدم برآورده شدن انتظارات ایران به نظر می‌رسد چنین مذاکره‌ای از عقلانیت لازم برخوردار نخواهد بود. در این زمینه دلایل زیر را می‌توان مطرح کرد:

🔸 ایران در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما با آمریکا درقالب گروه 1+5 برای دست یافتن به توافق برجام مذاکرات طولانی مدتی را برگزار کردند. برجام توافقی با جزئیات و مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل بود. باید توجه داشت که خروج از برجام توسط آمریکا با معیارهای حقوق بین‌الملل در تناقض آشکار قرار داشت. در این راستا مذاکره مجدد با آمریکا رویه‌ای خطرناک را موجب خواهد شد که این کشور پس از استفاده از مزایای یک توافق از آن خارج شده و هزینه‌ها را به طرف مقابل تحمیل کند. ایران باید با این رویه مقابله کند.

🔸 مذاکره مجدد به احتمال فراوان آمریکا را دچار خطا در محاسبات خواهد کرد. عمده هدف آمریکا از اعمال فشار حداکثری بر ایران را می‌توان کشاندن ایران به پای میز مذاکره جامع با آمریکا دانست. در صورتی که ایران به این خواسته تن دهد آمریکا را در کارآمدی این سیاست متقاعد کرده و راه را جهت اعمال فشارهای بیشتر در آینده می‌گشاید.

🔸 در شرایط حاضر مذاکره احتمالی با آمریکا نه تنها بر سر موضوع هسته‌ای خواهد بود بلکه مسائل دفاعی و منطقه‌ای را نیز شامل خواهد شد. حضور در چنین مزاکره‌ای بدون تضمین دریافت امتیازهای معادل هزینه‌ای گزاف بر امنیت ملی کشور خواهد داشت و عقلانی به نظر نمی‌رسد.

🔸 ضمناً با شرایط ذکر شده اشاره به این نکته ضروری است که مذاکره در هر سطحی و توسط هر مقامی حامل یک پیام واحد بوده و آن، کارآمدی سیاست فشار حداکثری علیه ایران است.

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه