«گاو شیرده»؛ بهترین گزینه مذاکراتی آمریکا

مقام معظم رهبری در جلسه خارج فقه خود بار دیگر از ممنوعیت مذاکره با آمریکا سخن گفتند و با توصیف مدل جاه‌طلبانه، یکسویه و فریب‌کارانه آمریکایی‌ها در مذاکرات که همواره در راستای تسلیم و تحمیل خواسته‌های خود بر طرف مذاکره گام برمی‌دارند، پیشنهاد کردند که آمریکایی‌ها بهتر است با همان گاو شیرده‌شان(عربستان) مذاکره کنند.

«گاو شیرده»؛ بهترین گزینه مذاکراتی آمریکا

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻مقام معظم رهبری در جلسه خارج فقه خود بار دیگر از ممنوعیت مذاکره با آمریکا سخن گفتند و با توصیف مدل جاه‌طلبانه، یکسویه و فریب‌کارانه آمریکایی‌ها در مذاکرات که همواره در راستای تسلیم و تحمیل خواسته‌های خود بر طرف مذاکره گام برمی‌دارند، پیشنهاد کردند که آمریکایی‌ها بهتر است با همان گاو شیرده‌شان(عربستان) مذاکره کنند. مذاکرات آمریکایی‌ها با عربستان به عنوان یک متحد نزدیک و منطقه‌ای واشنگتن، نمونه‌ی مناسبی جهت فهم بهتر خصوصیات‌ مذاکراتی آمریکا است:

🔸آمریکا همواره از دلارهای نفتی عربستان در راستای برون رفت از بحران اقتصادی و تأمین هزینه‌ی حضور و اقدامات نظامی خود در غرب آسیا سود برده، اما این امر نه تنها رعایت ادب سیاسی و دیپلماتیک در دیدار با سعودی‌ها را سبب نشده، بلکه به نوعی بر بی‌ادبی وقیحانه، کاربرد اصطلاحات تحقیر آمیز و زیاده‌خواهی مقامات کاخ سفید در قبال عربستان افزوده و شاید بتوان تنها دستاورد عربستان در قبال حاتم بخشی بی‌سابقه به دولت ترامپ را عنوان تحقیر آمیز «گاو شیرده» دانست.

🔸حقیقت مذاکره در عرف سیاسی بر مقوله «داد و ستد» استوار است، اما آمریکایی‌ها همواره به پشتوانه قدرت سیاسی، تبلیغاتی و نظامی خود از مذاکره به عنوان ابزاری در راستای درهم کوبیدن اعتماد به نفس، سلب توانایی و خود اتکایی طرف مقابل بهره‌ می‌برند.

🔸گرچه سعودی‌ها ادعای زیادی مبنی بر نقش‌آفرینی و الهام بخشی منطقه‌ای دارند، اما عجز و ناتوانی آن‌ها در تأمین امنیت خود نیز به وضوح اثبات شده و آن را به بهایی گزاف از آمریکایی‌ها گدایی می‌کنند. این وابستگی به گونه‌ایست که حتی با اثبات نقش دروغین آمریکا در امنیت‌آفرینی باز هم سعودی‌ها جرأت اعتراض و مطالبه‌گری نداشته و آمریکایی‌ها نیز به جای پاسخگویی در قبال تهدیدات امنیتی عربستان، فاکتورهای جدیدی را برای چپاول دلارهای بیشتر تنظیم می‌کنند.

🔸سران سعودی به به جای بازگشت به خوداتکائی بر مبنای مبانی عزت‌آفرین اسلامی و تدبیر عقلائی جهت خروج از باتلاق خود ساخته‌ی منطقه‌ای، همچنان به وعده‌های دروغین کدخدا امید واهی بسته‌اند.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه