انتخابات تونس و یک نگرانی برای آینده

سه‌شنبه گذشته نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری تونس اعلام شد و براساس آن «قیس سعیّد» با کسب ۱۸.۴ و «نبیل القروی» با کسب ۱۵.۶ درصد آراء به دور دوم راه یافتند. فارغ از تحلیل نتایج این انتخابات که از آن به «زلزله سیاسی» تعبیر شده، یک نگرانی درباره آینده این کشور وجود دارد

انتخابات تونس و یک نگرانی برای آینده

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻سه‌شنبه گذشته نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری تونس اعلام شد و براساس آن «قیس سعیّد» با کسب ۱۸.۴ و «نبیل القروی» با کسب ۱۵.۶ درصد آراء به دور دوم راه یافتند. فارغ از تحلیل نتایج این انتخابات که از آن به «زلزله سیاسی» تعبیر شده، یک نگرانی درباره آینده این کشور وجود دارد:

🔸 میزان مشارکت واجدین شرایط در انتخابات اخیر 45 درصد در حوزه‌های داخل کشور و کمتر از 20 درصد در حوزه‌های خارج کشور اعلام شده است؛ درحالی که مشارکت در انتخابات دوره گذشته، بیش از 65 درصد بود و این یعنی بیش از نیمی از واجدین شرایط در این دوره پای صندوق رأی حاضر نشدند. به نظر می‌رسد با توجه به جمعیت جوان تونس و رشد میزان شهرنشینی در این کشور، نسبت به توان نظام سیاسی برآمده از انقلاب در حل مسائل اساسی، سطحی از بی‌اطمینانی وجود دارد.

🔸نتایج به دست آمده نشان می‌دهد، نامزدهای مشهور و منتسب به جریان‌های اصلی سیاسی این کشور ازجمله النهضه، نتوانستند اعتماد شرکت‌کنندگان را جلب کنند. به هرروی این پرسش اساسی وجود دارد که آیا شکست «عبدالفتاح مورو»، «عبدالکریم زبیدی» و «یوسف الشاهد»، نشانه نارضایتی از مسیر هشت‌ساله انقلاب است؟ آیا وخامت اوضاع اقتصادی، دوگانه اسلام‌گرا-سکولار را به حاشیه برده و به حل چالش‌های اقتصادی اولویت بخشیده است؟

🔸تونس در سال‌های اخیر همواره به عنوان الگوی موفق تحولات بهار عربی معرفی می‌شد که دچار «انقلاب معکوس» نشده است. از این‌رو بسیاری از تحلیل‌گران و نخبگان بین‌المللی به تحسین مشق دموکراسی تونسی‌ها پرداختند. این انتخابات اما می‌تواند زنگ هشداری برای تونس باشد. به نظر می‌رسد انقلابیون تونسی هرچه در اجماع سیاسی موفق بوده‌اند، در حل معضلات اقتصادی چندان دستاوردی نداشته‌اند. در این شرایط، شاید بخشی از دلایل پیشتازی سعید را بتوان در تأکید وی بر فقرزدایی و رفتارهایی دانست که مخالفان، «پوپولیستی» نام نهادند.

✔️ به هرروی واقعیت این است که فقدان توأمانی و هم‌آیندیِ توسعه سیاسی و اقتصادی، می‌تواند یک نظام حکمرانی را به سمت تضعیف یا حتی فروپاشی سوق دهد. عدم توازن در زیرسیستم‌های یک نظام اجتماعی، باعث توسعه کاریکاتورگونه می‌شود.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه