نتایج انتخابات رژیم صهیونیستی

انتخابات اسرائیل سه شنبه هفته قبل برگزار شد و ائتلاف آبی و سفید به رهبری بنی‌گانتز با کسب 33 کرسی از 120کرسی حزب لیکود به رهبری نتانیاهو را با دو کرسی بیشتر پشت سر گذاشت.

نتایج انتخابات رژیم صهیونیستی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻انتخابات اسرائیل سه شنبه هفته قبل برگزار شد و ائتلاف آبی و سفید به رهبری بنی‌گانتز با کسب 33 کرسی از 120کرسی حزب لیکود به رهبری نتانیاهو را با دو کرسی بیشتر پشت سر گذاشت. در این انتخابات جناح راست در مجموع 63 کرسی بدست آورد و جناح چپ شامل لیست مشترک عربی 57 کرسی کسب کرد. در خصوص این نتایج ذکر چند نکته حائز اهمیت است:

🔸 رئیس‌جمهور (ریولین) مطابق توصیه‌های رهبرانِ احزاب راه‌یافته به پارلمان، یک نفر را به عنوان نخست‌وزیر آینده مامور به تشکیل کابینه خواهد کرد. بنابراین نخست‌وزیر لزوماً از حزبی که بیشترین کرسی را بدست آورده نخواهد بود.
🔸 در اینجا توصیه‌های حزب «اسرائیل خانه ما» به رهبری لیبرمن و «لیست مشترک» عربی تعیین‌کننده خواهد بود. احزاب عربی معمولاً از توصیه شخصی خاص اجتناب می‌کند اما اگر این بار لیست مشترک، بنی‌گانتز را پیشنهاد دهد و از طرف دیگر لیبرمن از توصیه کردن نتانیاهو اجتناب کند این بنی‌گانتز خواهد بود که مامور به تشکیل می‌شود؛ در غیر این صورت باز نتانیاهو مامور به تشکیل کابینه می‌شود.

🔸 بنی‌گانتز درخواست نتانیاهو برای تشکیل دولت وحدت را رد کرده است اما اگر مامور به تشکیل کابینه شود امکان تشکیل دولت وحدت بعید نیست؛ چون او در هیچ صورت دیگری نمی‌تواند 61 کرسی لازم برای تشکیل کابینه را دور هم جمع کند. او اگر بخواهد لیست مشترک عربی را وارد کابینه کند دیگر نمی‌تواند لیبرمن را جذب کند و جذب سایر احزاب جناح راست نیز برای او بسیار مشکل خواهد بود.

🔸 اگر بنی گانتز مامور به تشکیل کابینه شود ولی موفق به این کار نشود آنگاه رئیس جمهور، احتمالاً نتانیاهو را مامور به تشکیل کابینه خواهد کرد. نتانیاهو نیز اگر چه در راه تشکیل کابینه مشکلات بسیاری خواهد داشت ولی با توجه به امکان مصالحه با لیبرمن و همچنین جذب حزب کار از جناح چپ نسبت به بنی گانتز کار آسان‌تری پیش رو خواهد داشت.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه