اهداف ترامپ از متهم کردن ایران در حمله نیروهای یمنی به آرامکو

دونالد ترامپ پس از حمله پهبادی نیروهای یمنی به مجتمع آرامکو، انگشت اتهام را به سمت جمهوری اسلامی ایران گرفت و دولت ایران را عامل این حمله معرفی کرد.

اهداف ترامپ از متهم کردن ایران در حمله نیروهای یمنی به آرامکو

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻دونالد ترامپ پس از حمله پهبادی نیروهای یمنی به مجتمع آرامکو، انگشت اتهام را به سمت جمهوری اسلامی ایران گرفت و دولت ایران را عامل این حمله معرفی کرد.

🔸یکی از طرح‌های ویژه‌ای که ترامپ از آغاز دوران مسئولیت خود همواره به دنبال تحقق هرچه بیشتر آن بوده است، انعقاد قراردادهای تسلیحاتی کلان با کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و جذب دلارهای نفتی آن‌ها به اقتصاد و صنایع آمریکا هست. بر این اساس می‌توان به انعقاد قرارداد 460 میلیارد دلاری و 22 میلیارد دلاری آمریکا با عربستان سعودی، طی سال‌های 2017 و 2018 اشاره کرد. ترامپ به دنبال این است تا با ایجاد موج ایران هراسی در بین کشورهای عربی، آن‌ها را وادار به خرید تسلیحات هرچه بیشتر از آمریکا نماید. موضع‌گیری‌های ترامپ پس از حمله نیروهای یمنی به آرامکو مبنی بر اینکه عربستان، خودش باید هزینه‌های حفاظتش را بر عهده بگیرد، شامل همین مطلب است.

🔸اساساً اینکه هزینه‌های سیاست خارجی آمریکا کم شده و درآمدهایش افزون گردد، یک‌روند غالب و مسلط در تفکرات ترامپ است و نحوه برخورد وی با کشورهای عربی در این زمینه هم، گویای همین مطلب است. از سوی دیگر ترامپ کماکان به دنبال تداوم «کارزار فشار حداکثری» بر روی جمهوری اسلامی ایران است و تلاش می‌کند تا با روش‌های گوناگون و اعمال فشار بر روی ایران، نظام را تسلیم و وادار به مذاکره نماید.

🔸این روش‌ها در طول زمان می‌تواند مختلف باشد. در برهه‌ای می‌تواند شامل ارسال پیام‌های هدف‌دار برای افکار عمومی جمهوری اسلامی ایران و تلاش برای ایجاد موج مطالبه برقراری مذاکره با آمریکا در جامعه داخلی ایران باشد. در برهه‌ای دیگر می‌تواند شامل اعمال تحریم و نارضایتی اقتصادی و تلاش برای ایجاد نارضایتی در داخل کشور به‌منظور تولید آشوب و هرج‌ومرج باشد. در برهه‌ای دیگر هم نظیر روزی‌های اخیر می‌تواند شامل متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به دخالت در حمله به آرامکو باشد. روش‌های آمریکا در این خصوص متفاوت است، اما هدف این کشور همان وادار کردن نظام به مذاکره است.

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه