وضع تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران، دلایل و انگیزه‌ها

دولت ترامپ روز جمعه گذشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را هدف تحریم‌های تازه آمریکا قرارداد. در بررسی دلایل وضع این تحریم جدید باید به این نکته اشاره کرد که درست است که «کارزار فشار حداکثری» علیه جمهوری اسلامی ایران شکست‌خورده است، اما این دلیل نمی‌شود که دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران از پیگیری آن منصرف شوند.

وضع تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران، دلایل و انگیزه‌ها

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻دولت ترامپ روز جمعه گذشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را هدف تحریم‌های تازه آمریکا قرارداد. در بررسی دلایل وضع این تحریم جدید باید به این نکته اشاره کرد که درست است که «کارزار فشار حداکثری» علیه جمهوری اسلامی ایران شکست‌خورده است، اما این دلیل نمی‌شود که دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران از پیگیری آن منصرف شوند. درواقع باید گفت که تحریم‌ها روی دیگر سکه ابراز تمایل مقامات آمریکایی نظیر ترامپ برای انجام دیدار و ملاقات با رئیس‌جمهور ایران هست، اما روش‌ها و تاکتیک‌های اجرا متفاوت است.

🔸یعنی راهبرد دولت آمریکا تسلیم کردن جمهوری اسلامی ایران و وادار کردن آن به انجام مذاکره است. اما روش‌ها ممکن است در برهه‌ای از زمان شامل اعمال تحریم باشد و در برهه‌ای دیگر شامل ابراز تمایل برای مذاکره می‌باشد و هر فردی که در این میان مخالف یکی از این دو روش باشد، مانند بولتون حذف می‌شود. اما در خصوص اینکه چرا این تحریم‌ها در این بازه زمانی از سوی دولت آمریکا اعلام‌شده است؟

🔸در پاسخ باید گفت که پس از رد درخواست ترامپ و مقامات غربی برای انجام ملاقات میان رئیس‌جمهور ایران و آمریکا از سوی مسئولین کشور و نهی صریح مقام معظم رهبری در این خصوص، دولت آمریکا به دنبال این است تا به افکار عمومی جمهوری اسلامی ایران این‌طور القاء کند که خواهان مذاکره و برطرف کردن مشکلات است، اما این خود دولت ایران است که نمی‌خواهد این مشکلات برطرف شود، بنابراین دولت آمریکا چاره‌ای به‌جز اجرای تحریم‌های جدید ندارد.

🔸درصورتی‌که تجربه تاریخی زمان نزدیک ما نشان می‌دهد که دولت آمریکا حتی زمانی هم که مذاکره شده و توافق هم صورت پذیرفته است، نظیر توافق برجام به تعهدات خود پایبند نبوده است. درنهایت باید به این مطلب اشاره کرد که باوجود چنین سابقه‌ای از دولت آمریکا و همچنین تجربه انجام دو دور مذاکره میان رهبر کره شمالی و ترامپ، هیچ تضمینی وجود ندارد که با فرض انجام دیدار میان رئیس‌جمهور ایران و رئیس‌جمهور آمریکا، مجدداً جمهوری اسلامی ایران هدف تحریم‌های جدید این دولت قرار نگیرد.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه