سیاست چماق و هویج پمپئو در رابطه با ایران

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا دیروز طی سخنانی از یک‌سو مدعی شد که ترامپ به دنبال راه حلی دیپلماتیک با ایران است و از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران را متهم به دخالت در حمله به آرامکو کرد.

سیاست چماق و هویج پمپئو در رابطه با ایران
 
📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
🔸مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا دیروز طی سخنانی از یک‌سو مدعی شد که ترامپ به دنبال راه حلی دیپلماتیک با ایران است و از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران را متهم به دخالت در حمله به آرامکو کرد. مقامات آمریکایی از  مدت‌ها قبل، در راستای پیگیری یک سیاست دوسویه، هم مدعی هستند که به دنبال رسیدن به یک‌راه حل دیپلماتیک با ایران هستند و هم جمهوری اسلامی ایران را متهم به انجام رفتارهای بی‌ثبات کننده در منطقه غرب آسیا می‌کنند. 
 
🔸انجام این رفتار از سوی دولت آمریکا نه‌تنها نشانگر سردرگمی در رفتار سیاست خارجی این کشور نیست، بلکه حاکی از آن است که دولت آمریکا هرچند که از انجام این رفتار دوسویه خود در مقابل اراده جمهوری اسلامی ایران نتیجه‌ای به دست نیاورده است، اما کماکان به دنبال این است که از همه ابزار و لوازم موجود خود نظیر تلاش برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی جمهوری اسلامی ایران و پیگیری کارزار فشار حداکثری با تمامی ابعاد و جوانبش بهره گیرد.
 
🔸بنابراین باید به این نکته توجه داشت که سیاست موردنظر دولت آمریکا، همان سیاست چماق و هویج معروف است که تلاش می‌کند تا هم‌زمان از یک‌سو جمهوری اسلامی ایران را مرعوب خود نماید و از سوی دیگر با نشان دادن کوچک‌ترین بسته‌های تشویقی نظیر ابراز تمایل به دیدار و مذاکره، جمهوری اسلامی ایران را ترغیب به انجام مذاکره نماید.
 
 🔸نکته دیگری که در این زمینه لازم به ذکر می‌باشد، این است که ظرف سیزده ماه آینده و نزدیک‌تر شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا، تلاش برای انجام مذاکره و گفت‌وگو با مقامات ارشد کشور شدت بیشتری خواهد یافت، چراکه ترامپ به‌شدت نیاز به این دارد تا به جامعه آمریکا ثابت نماید که توانسته است پرونده جمهوری اسلامی ایران را به نتیجه لازم برساند. ازاین‌رو کاملاً بدیهی است که عملیات روانی ترامپ و گروه همراهش در کاخ سفید بر روی افکار عمومی جامعه ایران شدت بیشتری خواهد یافت.
 
کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿
 
T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه