حمایت از برجام یا بیانیه ضدایرانی؛ اروپایی ها چه می خواهند؟

بعد از خروج آمریکا از برجام، سه کشور کلیدی اروپایی (آلمان، انگلستان و فرانسه) همواره بر لزوم حفظ برجام تأکید کرده و از جمهوری اسلامی ایران تقاضا می‌کردند که در توافق هسته‌ای برجام باقی بماند.

حمایت از برجام یا بیانیه ضدایرانی؛ اروپایی ها چه می خواهند؟
 
📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
🔸بعد از خروج آمریکا از برجام، سه کشور کلیدی اروپایی (آلمان، انگلستان و فرانسه) همواره بر لزوم حفظ برجام تأکید کرده و از جمهوری اسلامی ایران تقاضا می‌کردند که در توافق هسته‌ای برجام باقی بماند. بااین‌حال این سه کشور اروپایی علاوه بر تأکید بر لزوم حفظ برجام، فارغ از اینکه هیچ اقدام عملی چشمگیری برای حفظ این توافق انجام ندادند، همواره بر لزوم انجام مذاکرات دیگری در خصوص توقف و محدودیت توان منطقه‌ای و دفاعی جمهوری اسلامی ایران تأکید می‌کردند.
 
🔸درواقع طرف اروپایی برجام به دنبال این است تا با صرف کمترین هزینه‌ای، جمهوری اسلامی ایران را متقاعد به تداوم حضور خود در برجام نماید. چراکه وجود یک ایران محدودشده هسته‌ای به یک ایران خارج‌شده از برجام قطعاً برای طرف اروپایی این توافق ترجیح دارد. از سوی دیگر طرف اروپایی در تلاش است تا به هر ترتیب ممکن، مسیر مذاکراتی را که منجر به محدودیت و توقف توان دفاعی و منطقه‌ای کشور می‌شود، از رهگذر توافق برجام هموار نماید. چراکه تاکنون علاوه بر اینکه طرف اروپایی به تعهدات خود در برجام عمل‌نکرده است، اجرای همان تعهدات حداقلی مانند کانال تبادلات مالی و اینستکس را منوط به انجام مذاکرات منطقه‌ای و دفاعی با جمهوری اسلامی ایران کرده است.
 
🔸دقیقاً به همین دلیل است که روز گذشته طرف اروپایی برجام، ضمن متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به دست داشتن در حمله به آرامکو، بار دیگر تقاضای قدیمی خود مبنی بر اعمال تجدیدنظر در سیاست‌های دفاعی و منطقه‌ای ایران را ارائه داده است و در گامی فراتر از قبل، حتی خواهان مذاکره مجدد با جمهوری اسلامی ایران بر سربرنامه هسته‌ای شده است. به نظر می‌رسد که آن‌ها بهانه لازم را پیداکرده‌اند تا با اتهام زنی به ایران، خواسته‌هایشان را تحمیل کنند و با افزودن بر آنها، مسائلی را که تاپیش از این حل و فصل شده بود، بار دیگر مطرح نمایند.
 
کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿
 
T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه