دلایل و انگیزه‌های آمریکا از  فروش پدافند ضد پهپاد به عربستان سعودی

پس از حمله نیروهای یمنی به مجتمع آرامکوی عربستان سعودی و اثبات ناتوانی سامانه موشکی پاتریوت آمریکا که در اطراف این مجتمع مستقر بود، دولت آمریکا از قصد خود برای صدور یک سامانه پدافندی ضد پهپاد به عربستان سعودی خبر داد.

دلایل و انگیزه‌های آمریکا از  فروش پدافند ضد پهپاد به عربستان سعودی
 
📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
🔸پس از حمله نیروهای یمنی به مجتمع آرامکوی عربستان سعودی و اثبات ناتوانی سامانه موشکی پاتریوت آمریکا که در اطراف این مجتمع مستقر بود، دولت آمریکا از قصد خود برای صدور یک سامانه پدافندی ضد پهپاد به عربستان سعودی خبر داد. دولت آمریکا تا پیش‌ازاین از سامانه موشکی پاتریوت به‌عنوان یک سامانه برتر که اعضای پیمان ناتو هم از آن بهره‌برداری می‌کنند، یاد می‌کرد. وقوع این حمله و ناکارآمدی سامانه پاتریوت تبدیل به یک فضاحت بین‌المللی برای آمریکا گردید.
 
🔸از سوی دیگر پس از وقوع این حمله، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: عربستان سعودی خودش باید هزینه حفاظتش را بپردازد. دولت آمریکا به‌خوبی به این نکته واقف است که عربستان سعودی برخلاف همسایه شمال  شرقی‌اش یعنی جمهوری اسلامی ایران فاقد دانش، مهارت، فن‌آوری و تجربه لازم در جهت امور دفاعی و نظامی خود است و همین امر می‌تواند بستر لازم را برای دولت آمریکا در جهت فروش هرچه بیشتر تسلیحات نظامی و روانه شدن سیل مستشاران آمریکایی به عربستان و جذب دلارهای نفتی این کشور به اقتصاد و صنایع آمریکا فراهم نماید.
 
🔸درواقع این موضوع سیاست ترامپ در خصوص کسب درآمد هرچه بیشتر از کشورهای عربی را تقویت می‌کند. ترامپ همواره بر این باور بوده است که کشورهای عربی همچون گاو شیرده می‌باشند و آمریکا باید تا می‌تواند آن‌ها را بدوشد. برای مثال می‌توان به انعقاد قرارداد 460 و 22 میلیارد دلاری آمریکا با عربستان اشاره کرد که اتفاقاً در همین دوره ترامپ رقم خورده است. بنابراین دلارهای نفتی عربستان مقصد جذابی برای فروش تسلیحات هرچه بیشتر از سوی آمریکا به این کشور را فراهم می‌کند.
 
کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿
 
T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه