افتتاح گذرگاه «القائم-البوکمال» و چند ملاحظه

براساس اعلام برخی رسانه‌ها، گذرگاه مرزی القائم-البوکمال واقع در مرز عراق و سوریه فردا به صورت رسمی، فعالیت خود را آغاز خواهد کرد؛ آغازی که البته پیام‌ها و پیامدهای مهمی دارد

افتتاح گذرگاه «القائم-البوکمال» و چند ملاحظه
 
📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
🔻براساس اعلام برخی رسانه‌ها، گذرگاه مرزی القائم-البوکمال واقع در مرز عراق و سوریه فردا به صورت رسمی، فعالیت خود را آغاز خواهد کرد؛ آغازی که البته پیام‌ها و پیامدهای مهمی دارد:
 
🔸 عراق و سوریه دو گذرگاه مرزی دیگر نیز دارند؛ گذرگاهی در شمال شرق سوریه و گذرگاهی در التنف که هردو در اختیار نیروهای آمریکایی است. افتتاح گذرگاه القائم-البوکمال و حضور نیروهای حشدالشعبی در آن، می‌تواند یک محور از سه محور اتصال عراق و سوریه را در اختیار نیروهای مقاومت قرار دهد.
 
🔸نزدیکی این گذرگاه به منطقه التنف که در اختیار آمریکایی‌ها قرار دارد و اخیراً تحرکات نظامی معارضان مسلح در آن افزایش داشته است بر اهمیت این گذرگاه می‌افزاید. زیرا به نظر می‌رسد نیروهای آمریکایی حداقل در کوتاه‌مدت منطقه التنف را تخلیه نخواهند کرد.
 
🔸علاوه بر ابعاد متعدد سیاسی و امنیتی بازگشایی این گذرگاه، وجوه اقتصادی آن نیز حائز اهمیت است. امکان تجارت از مسیر زمینی بین دو کشور عراق و سوریه در وهله نخست و پیوستن تهران به مسیر بغداد-دمشق می‌تواند منافع اقتصادی مهمی برای سه کشور داشته باشد. به هرحال بازسازی سوریه به انتقال تجهیزات برای پروژه‌های عمرانی، صنعتی و خدماتی نیاز دارد.
 
🔸 راه‌اندازی این گذرگاه آن‌چنان برای رژیم صهیونیستی ناخوشایند بوده که حتی تا شامگاه جمعه گذشته نیز به برخی حملات هوایی خود به این منطقه ادامه دادند. از این‌رو چندان دور از ذهن نیست که اسرائیل با هدف ناامن‌سازی این گذرگاه و افزایش ریسک ترانزیت، به حملات خود ادامه دهد. از این‌رو ضروری به نظر می‌رسد تا به سرعت حجم نقل و انتقال در این محور افزایش یابد تا کاملاً به صورت یک گذرگاه اقتصادی شناخته شود. این اقدام می‌تواند تلاش دولت عراق برای ممانعت از آسیب به این گذرگاه را افزایش دهد.
 
🔸مسافت القائم تا بغداد حدود 350 کیلومتر و مسیر عبوری آن از استان الانبار عراق است. مسافت البوکمال تا دمشق نیز حدود 550 کیلومتر و مسیر عبوری آن از استان‌های دیرالزور و حمص است. هردو این مسیرها از شرایط امنیتی پایداری برخوردار نیستند. بنابراین با وجود اهمیت افتتاح این گذرگاه، شکل‌گیری و تداوم یک تجارت زمینی مداوم و باثبات، نیازمند تأمین امنیت مسیرهای مذکور است.
 
کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿
 
T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه