ظهور کریدورهای ژئوپلیتیک جهانی؛ واکنش آمریکا

کریدورهای جدیدی در محیط بین‌المللی در حال ظهور است که باعث شده است تا اهمیت مسیرهایی که تاکنون مطرح بوده‌اند، بالنسبه تحت تأثیر کریدورهای جدید قرار بگیرد.

ظهور کریدورهای ژئوپلیتیک جهانی؛ واکنش آمریکا
 
📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
🔻کریدورهای جدیدی در محیط بین‌المللی در حال ظهور است که باعث شده است تا اهمیت مسیرهایی که تاکنون مطرح بوده‌اند، بالنسبه تحت تأثیر کریدورهای جدید قرار بگیرد. تاکنون همواره کریدورهای ژئوپلیتیک جهانی شامل مسیرهای مواصلاتی منطقه غرب آسیا، آسیای مرکزی و قفقاز و اروپای مرکزی و شرقی بوده است. بعد از پایان جنگ سرد، آمریکا و غرب همواره در حال تلاش برای تسلط بر این مناطق به‌وسیله روش‌های گوناگون بوده‌اند. از اواسط دهه 2000 میلادی به بعد و به‌خصوص پس از وقوع بحران اقتصادی سال 2008 در آمریکا، قدرت‌های نوظهور جدیدی در دنیای امروز پدید آمدند که هریک به‌نوعی در حال تلاش هستند تا به  سیطره‌طلبی آمریکا و غرب را به چالش بکشند.
 
🔸از این منظر این کشورها در بسیاری از موارد نظیر تشکیل گروه بریکس و یا تلاش برای تعریف واحد پولی مشترک در مقابل دلار آمریکا، در حال انجام تلاش جمعی برای مقابله با سیطره‌طلبی آمریکا هستند. ازجمله این کشورها می‌توان به روسیه، چین و هند اشاره نمود. درواقع ظهور قدرت‌های جدید در زمره پدیده‌های چالش زا برای آمریکا در محیط بین‌الملل امروز است. ازاین‌رو یکی از مواردی که ظرف چند سال اخیر این قدرت‌های نوظهور به دنبال تحقق آن بوده‌اند، تغییر کریدورهای ژئوپلیتیک می‌باشد.
 
🔸یکی از مناطقی که به‌عنوان کریدور جایگزین مدنظر هست، منطقه قطب شمال و مسیرهای اطراف آن است. این منطقه دارای بسترهای غنی انرژی هست و همچنین می‌تواند مسیر جایگزینی برای این کشورها باشد. کشورهایی نظیر چین، روسیه، سنگاپور و کره جنوبی با تشکیل شورای مدیریت قطب شمال، در حال تلاش برای اداره و بهره‌برداری از این منطقه به سر می‌برند. دولت آمریکا در مقابل، اخیراً به‌منظور رویارویی با این وضعیت، تقاضای خود را برای خرید منطقه گرینلند که در همسایگی قطب شمال هست، به کشور دانمارک ارائه داده است که این تقاضا با مخالفت این کشور روبه‌رو شد.
 
📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿
 
http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه